Tror denne nye V-åtteren vil utfordre 730-hesteren
I sommer slapp Scania nyheten om en ny generasjon V8-motor. Enkelte hadde trolig forventet at Scania ville toppe dagens 730, men det gjøres foreløpig ikke. Vi skriver foreløpig. Redaksjonen er kjent med testbiler som er registrert med 854 hester selv om de er rusler rundt med 730-emblem.
Mange rister på hodet av heste-hysteriet. Momentet er avgjørende, sier de. Med rette. De nye motorene yter 520, 580 og 650 hestekrefter og Scania reklamerer med et redusert drivstofforbruk på 7-10 prosent.
MomentnøkkelenOg det er altså her, la oss kalle det momentnøkkelen, kommer inn: 650-motoren gir fullt 3300 NM fra 950+ omdreininger, uten begrenset dreiemoment på noe gir.
Det gir eksempelvis mulighet til å velge en rask bakakselutveksling og dra nytte av å senke turtallet og dermed også forbruk. Scania innførte i fjor en ny bakakselvariant med 2.35: 1, et forhold som kan passe perfekt med dreiemomentet i kraftige V8-motorer til langtransport.
AnleggsMagasinet er på lanseringen av Scanias nye anleggsbil og har naturligvis pratet med Scaniafolket om de nye motorene. Vår redaktør, Fredrik Saugstad, har fått uttalelsene under fra Scania selv.
Dette sier Scaniafolket selv om 650Robert Steen, produkttekniker i Norsk Scania vet hva han prater om. Steen er også tidligere distriktsjef i Trondheim og er klar i talen: "Den nye 650-hesteren blir en stor utfordrer til 730-hesteren med 3300 newtonmeter og uten momentreduksjon på de lave gearene. Hele motorserien ser bra ut i forhold til forbruk, i hvert fall viser testene så langt det."
Det blir spennende å se når motorene blir tatt i bruk av norske kunder. Produksjonen har allerede startet, men det er førserieproduksjon og i begrenset antall.Scaniafolken lover at den blir tilgjengelig for prøvekjøring på Scania Winter.
Det blir spennende å følge utviklingen. Som et artig apropos må vi også nevne at 650-hesteren kan bestilles med gearstang. Det er fortsatt noen kunder som vil ha det, selv om mange heller vi si "stang ut."