23948sdkhjf

Premiere for Volvo Lastebiler på LNG.: Volvo-premiere

De nye Volvo-lastebilene som går på LNG, har samme ytelse som diesel, men 20–100 % lavere CO2-utslipp

Volvo Trucks presenterer nå tunge lastebiler som kjører på flytende naturgass eller biogass.

De nye lastebilene har samme ytelse, manøvrerbarhet og drivstofforbruk som Volvos dieseldrevne modeller. Det fremgår av en pressemelding sendt ut tirsdag formiddag.

I tillegg er CO2-utslippene til de nye lastebilene 20–100 % lavere enn diesel, avhengig av valget av drivstoff. Nye Volvo FH LNG og Volvo FM LNG er tilgjengelig med 420 eller 460 hk for tung region- og langtransport.

I stedet for en motor med Otto-syklus, som er den tradisjonelle løsningen for gassdrevne kjøretøyer, drives Volvo FH LNG og Volvo FM LNG av gassmotorer som bruker teknologi basert på dieselsyklusen.

Dette betyr at en transportør som velger gass, kan gjøre det uten å gå på akkord med manøvrerbarhet, drivstoffeffektivitet og pålitelighet. Volvos 460 hk gassmotor gir et dreiemoment på 2300 Nm, mens versjonen med 420 hk produserer 2100 Nm. Dette er det samme som de tilsvarende dieselmotorene til Volvo. I tillegg er drivstofforbruket på nivå med Volvos dieselmotorer, men 15–25 % lavere enn for tradisjonelle gassmotorer.

Drivstoffet som brukes, er naturgass i form av LNG (flytende naturgass) eller biogass, også kjent som LBG. Begge drivstoff er metanbaserte. Ved bruk av biogass reduseres klimaavtrykket med opptil 100 %, og med naturgass reduseres det med 20 %. Dette gjelder utslipp fra kjøretøyet under bruk, også kjent som «tank til hjul».

For å sikre maksimal kjørelengde fylles tankene med LNG, som lagres ved et trykk på 4–10 bar og en temperatur på -140 til -125 °C. Den største drivstofftanken rommer nok LNG til en kjørelengde på opptil 1000 km. Å fylle tanken tar omtrent like lang tid som å fylle diesel. Under kjøring varmes drivstoffet opp, settes under trykk og konverteres til gass før det sprøytes inn i motoren. For å antenne gassen blir en liten mengde diesel tilført under innsprøytingen. 100 % reduksjon i CO2-utslipp krever at fossil diesel erstattes med HVO (hydrogenert vegetabilsk olje) og kombineres med biogass.

Volvo Trucks samarbeider for tiden med gassleverandører og kunder om å utvikle og bygge ut LNG-infrastrukturen i Europa. Denne utviklingen får også politisk støtte i mange land samt fra EU. En strategi for å bygge ut LNG-infrastrukturen er også med i EU-kommisjonens og medlemslandenes handlingspakker for å sikre Europas energitilførsel i på lang sikt.

«Naturgass har åpenbare klimafordeler, den er konkurransedyktig priset i mange land, og det finnes tilstrekkelige reserver til å rettferdiggjøre utstrakt bruk. Fokuset på LNG-kjøretøyer legger grunnlaget for å sikre drivstoff- og kostnadseffektiv drift for kundene våre. Samtidig gjør vi det mulig å redusere klimapåvirkningen betydelig ved langtransport», sier Lars Mårtensson.

Volvo FM LNG og Volvo FH LNG kommer for salg våren 2018.

PS: Det er premiere for Volvo, men vi vet at det går flere Scaniaer på LNG-drift i Norge. Sørover smyger også Iveco seg rundt omkring med sin Stralis NP.

Fakta om Volvo FH LNG og Volvo FM LNG

• Tilgjengelige versjoner: Trekkvogner (4x2, 6x2, 6x4) og jevnlastbiler (4x2, 6x2, 6x4) med en brutto vogntogvekt på opptil 64 tonn for region- og langtransport.

• Motor: Volvo G13C Euro 6. 6-sylindret rekkemotor på 13 liter med common rail, injektordyser for gass og diesel. Tilgjengelig med 420 hk / 2100 Nm og 460 hk / 2300 Nm.

• Girkasse: Volvo I-Shift.

• Drivstofftanker: Tilgjengelig med 115 kg (275 l), 155 kg (375 l) eller 205 kg (495 l) LNG for kjørelengder på opptil 1000 km. En liten dieseltank er også montert.

• Eksos-etterbehandling: SCR og partikkelfilter.

• Volvo FH LNG og Volvo FM LNG har typegodkjenning, og er sertifiserte i henhold til EU-standard ECE R110.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063