23948sdkhjf

Highway to el settes i drift nå

- Bilen er ikke kjøpt inn til et spesifikt oppdrag, vi tråkket til på egenhånd og løper en viss risiko.

Ragn-Sells setter elektrisk renovasjonsbil i drift denne uken. Bilen skal betjene Oslo-markedet. - Innkjøpet av den elektriske renovasjonsbilen er et ledd i vår langsiktige satsning på fossilfri transport og produksjon, sier Bjørn Hoel, administrerende direktør i Ragn-Sells AS. Selskapet har også kjøpt inn 5 nyutviklede elektriske gravemaskiner med batterikapasitet.

Bilen er ikke kjøpt inn til et spesifikt oppdrag, vi tråkket til på egenhånd og løper en viss risiko, forsetter Hoel. Politikerne har jo sendt tydelige signaler på at det er dette de vil ha, nå gjenstår det å se om det gjenspeiler seg i konkurransegrunnlagene og betalingsviljen også, spesielt i offentlig sektor. Vi vet jo alle at pris lenge har vært den dominerende konkurransefaktoren her. Dette er imidlertid ikke den billigste løsningen og vi har erfaring med at næringslivet har hatt høyere betalingsvilje på kvalitet og miljø enn offentlig sektor. Derfor er vi spent på responsen, sier Hoel i en pressemelding.

Bygd på MAN

Lars Gravdahl er logistikksjef i Ragn-Sells og har vært ansvarlig for innkjøpet av den elektriske renovasjonsbilen. Bilen er levert av det nederlandske selskapet eMoss og er bygget på et chassis fra MAN. Bilen har en toppfart på 85 km/t, en rekkevidde på ca. 200 km og lades opp på 4,5 timer.

Det betyr at den kan gå et helt skift uten ladning, hvilket har vært et viktig krav for å oppnå lønnsomhet på bilen, sier Gravdahl. Nå er vi selvfølgelig spent på hvordan bilen vil fungere i daglig drift og under norske klimaforhold. Leverandøren føler seg trygg på produktet sitt, men vi har kunder med høye krav til regularitet, så alle detaljer må fungere hver dag. I løpet av et par måneder vet vi mye mer.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078