Nord-norsk lykke: - Med god trivsel yter man mer.
Lars-Johan hentet ut sin nye Scania R730 i mai 2017, etter at danske trivselsfabrikker hadde gjort sitt.
I utgangspunktet ville han ikke gjøre så mye ut av det, men ha en allsidig bil. Her forklarer han grunnen til at han havnet så langt unna utgangspunktet han skisserer.
- Vel, jeg har en kompis som heter Micael Bach og som kjører for TOMO. Dere har skrevet om ham tidligere. Dessuten er jeg nok litt lett påvirkelig. Men både Micael og sjefen hans Karl Morten Mortensen skal ha takk. Jeg er veldig fornøyd, sier Lars-Johan.
Klikk på lenken under og les saken om TOMO!
Alle som leste reportasjen om Scaniaen til TOMO her på tungt.no for tre år siden, skjønner at man skal ha god viljestyrke for ikke å bli påvirket av slike kamerater. Så når Lars-Johan i tillegg forteller at han var ferievikar på den nevnte bilen i fjor sommer, skjønner vi godt at løpet var kjørt da Karl Morten inviterte på guttetur til Danmark.
Nå har han fått den allsidige bilen han ønsket seg, med hydraulikk for tipp og tandem, i tillegg til et oppsiktsvekkende ytre.
- Ingen av fargene til Scania falt i smak, så jeg fant et bilde av en Svempabil og sjekket ut den fargen. Jamaica Blue heter den. Du møter ikke andre Scania her nord med denne blåfargen, sier Lars-Johan.
Han vil gjerne benytte anledningen til å takke Lavangen kommune for at de ga ham muligheten til å kjøpe egen bil i form av tilskudd.
For å utnytte bilen maksimalt investerte Lars-Johan også i en åpen jumbohenger fra Broshuis. - Jeg prioriterer den når jeg får kjøring til den, sier han.
Bilen er som nevnt bygget med hydraulikk med tanke på grovere utstyr enn termotraller. Han har satet på kvalitet i alle ledd.
- Dette er faktisk den første bilen der Scania Vojens har montert registermontert hydraulikkpumpe som kan kobles helt ut, noe som jo fører til mindre dieselforbruk når den ikke er i bruk.
Og som arbeidslys falt valget på amerikanske Rigid. De er mye mer solid enn mye annet man får kjøpt. Dessuten blir de varme også, til tross for at det er LED, noe som er nyttig i polare strøk, forteller han.
Varme er det også i luken ved det øverste stigtrinnet, så han får tørket hanskene, og i gulvmattene. - Jeg er litt frostig av meg, så å kjøre i sokkelesten med varme i mattene er bare herlig. Jeg har en totrinns bryter her som regulerer dem, sier Lars-Johan og peker.
Alt innvendig er dessuten dekket av lyst skinn, men er ifølge eieren lett å holde rent.
- Jeg var egentlig ikke fan av lyst interiør, men etter den nevnte ferien i Micael sin var det mørkt å komme tilbake til standard interiør. Jeg visste jo at Micael sin ble dyr innvendig og at jeg egentlig ikke hadde råd til det, men jeg føler vel at FL Buur satte prikken over i'en, konkluderer Lars-Johan.
Han fikk altså en relativt dyr bil til slutt, selv om tankene i utgangspunktet ikke dro den veien. Men han er særdeles fornøyd og argumenterer tross alt godt for investeringen.
- Det er klart. Alt hadde vært enklere med en vanlig bil, men dette handler mye om trivsel. Jeg tjener ikke mer pr kilometer, men har man høy trivsel yter man mer når man har en arbeidsplass som dette, konkluderer bileieren fra Lavangen.
Flere grombiler dumper rett ned i postkassen din dersom du abonnerer. Klikk her