23948sdkhjf

Transportbedrift måtte kjempe seg tilbake

Transportbedriften H. Sjøgren & Sønner as i Hammerfest ble forført av gassflammen på Melkøya, men glemte de lokale kundene. Veien tilbake var både tung og lang.

I lokalene til familiebedriften Sjøgren er livet tilnærmet likt slik det var før utbyggingen av mottaksanlegget for naturgass på Melkøya tok til i 2003.

Daglig leder Bård Sjøgren er tredje generasjon og han forteller om oppturer og nedturer i dette intervjuet.

Aldri har firmaet tjent så mye penger som under Melkøyautbyggingen. Aldri har de stått så på bar bakke som når utbyggingsfasen tok slutt.

- Vi gjorde en stor feil som min bestefar garantert aldri ville gjort, forteller Bård.

Gründeren Herman Sjøgren startet bedriften like etter krigen og hadde den lokale forankringen som sin største styrke. Han var alltid tilgjengelig og alle fikk hjelp av en av hans lastebiler når de trengte det. Han levde etter mottoet "Følg med i utviklingen, men hold fast på det som er stabilt".

Herman døde i 1978 og firmaet ble videreført av sønnene Tore og Gunnar.

I 2003 skulle Tore bli den aller første som rullet i land på Melkøya med hjullaster fra en lekter. Siden skulle det bli mer. Mye mer.

- Under utbyggingen på Melkøya investerte vi tungt i utstyr. Blant annet seks mobilkraner. Vi tjente gode penger, innrømmer Bård.

Da utbyggingen var over, lå bedriften godt an til å få en storkontrakt i driftsfasen også. Ytterligere utstyr ble investert for å møte fremtiden. Men så, da de møtte opp for å signere kontrakten, var den allerede signert av en annen leverandør.

Plutselig sto Sjøgren med 50 ansatte og utstyr for millioner av kroner, men uten oppdrag på Melkøya.

- Ja, hverdagen kom brått på. Alt vårt fokus var på Melkøya. Når vi da ikke fikk den driftskontrakten, var veien lang for å opprette den lokale tilliten igjen. Vi fikk oss en på trynet og har egentlig slitt siden det, innrømmer Bård.

Sjøgren hadde i fire år mer eller mindre glemt de lokale trofaste kundene.

- Hvordan retter man opp en slik situasjon? Hva måtte til?

- Vi måtte gå med lua i hånden. Noen få faste kunder hadde vi kjørt for hele tiden, men den lokale tilhørigheten fra dag til dag måtte vi bygge opp på nytt.

Min far og onkel gjorde en formidabel jobb med å snu dette, men vi følte vel først i 2015 at vi kunne se konturene av at vi var på rett vei. Vi drev med minus og negativ egenkapital i mange år, fortsetter Bård.

Det han tror gjorde utslaget var at faren Tore og onkelen Gunnar var aktivt ute og jobbet. De kjørte lastebil og drev butikken på samme tid. En driftsform de ansatte i Sjøgren kanskje savner i dag.

- At de var to brødre som hadde hverandre å diskutere saker med var helt klart en fordel i den perioden, bekrefter Bård.

- Hard innsats fra eiere og alle ansatte har ført frem. Sjåførene er våre reklameskilt utad og vi får daglig ros for jobben de gjør.

Fortsatt tør vi ikke senke skuldrene helt, men vi føler at vi har livets rett hvis vi fortsetter som nå. Vi er ferdig med brannslukkingen. Nå handler det om å stabilisere oss og holde på det vi har, mener han.

Hammerfestingene disponerer i dag hele spekteret fra hjullaster og varebiler, til kranbil, krokløft, sidelaster og vogntog. Historien har lært dem å være tilpasningsdyktige.

I disse dager jobber de med å få på plass ISO39001-godkjenning og andre kvalitetskrav.

Fiskeri er fortsatt en stor del av hverdagen hos Sjøgren, og er sammen med avfall det de frakter mest av.

Sjåførene har vært trofaste mot familien Sjøgren. Flere ansatte har flere tiår på baken i bedriften. Også lærlingene ser ut til å bli.

I dag har bedriften 11 ansatte.

- Hva med bilparken? Har dere kun MAN?

- Vi var en Volvofamilie frem til 1995.

Skiftet fra Volvo til MAN har med verkstedet å gjøre. Jeg er utdannet lastebilmekaniker og da jeg kom tilbake fra fem års praksis på et bussverksted i Tønsberg i 1991, valgte vi etter noen år å skille ut vedlikeholdsdelen vår her i Hammerfest. Vi etablerte verkstedet Bil og Rekvisita AS, som jeg fikk ansvaret for i 21 år.

Så kom en MAN-karavane forbi i 1995 og trengte et sted å parkere. Vi tok dem vel imot og da de pakket for å dra videre, fikk vi spørsmål om å være serviceverksted for dem, noe vi takket ja til. Da startet også et veldig godt samarbeid med Nordvik Last og Buss i Bodø.

MAN har levert gode og driftssikre biler. Driftskostnadene er vi også godt fornøyd med, forklarer Bård.

Nå er verkstedet solgt videre til nye eiere og fra 2012 har Bård fungert som daglig leder i H. Sjøgren & Sønner AS.

Nå satser han alt på å følge med på utviklingen og samtidig holde fast på det som er stabilt.

Bli glad - abonner på TransportMagasinet

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.089