Nå kommer Tesla-bestillingene
Teslas myteomspunnede elektriske lastebil ble lansert natt til den 17. november norsk tid. Noen få timer senere var transportgiganten Girteka ute med sin første bestilling.
Nå kommer ordrene på løpende reklamebånd. For det er ingen tvil om at de som nå bestiller en Tesla, får sin reklame i media med tilhørende grønt Lan-lys i Oslo-kryssene.
Like før jul bestilte Asko hele 10 utgaver av arten. De løper ingen stor risiko. Selv om Tesla har varslet at de skal starte produksjonen av sin bil med rekkevidde på opptil 80 mil allerede i 2019, er det fortsatt mye uvisst rundt det hele.
Derfor er de fleste bestillingene også betinget. Asko er blant disse. I en uttalelse til E24 gjøres det klart at bilene selvfølgelig må innfri kravene som stilles til effektiv og driftssikker bruk. Asko betaler 16 millioner for å sikre seg de ti lastebilene - om avtalen gjennomføres.
Posten skal bruke sin mellom terminalene
Nå har også Posten Norge bestilt en Tesla. Den skal de bruke mellom terminalene. Det høres fornuftig ut.
- Vi ser at fremtiden er elektrisk i alle kjøretøysegmenter. Derfor er det er viktig for oss å teste ny teknologi så tidlig som mulig, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.
- Teknologiutviklingen går veldig raskt og de elektriske kjøretøyene som kommer i nær fremtid ser ut til å kunne møte våre behov når det gjelder rekkevidde, sikkerhet og kostnader, sier Eckhoff.
Posten og Bring har redusert sine utslipp med over 40 prosent siden 2009 og har nå satt et ambisiøst mål om å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. Elektrifisering av kjøretøy er en sentral del av dette målet, avslutter Eckhoff.
Det er ikke lenge til 2019. Samtidig ble det for kort tid tilbake reist spørsmål rundt ladingen og energibehovet på bilene. Foreløpig har ingen vist hvor (sikring)skapet skal stå. Det er spennende tider.