adVANce filosifien satt på hjul:: Her er nye Sprinter
På Europas største innenlands havn i Duisburg, i en lånt lagerbygning fra DB Schenker, lanserte Mercedes-Benz tirsdag kveld deres tredje generasjon Sprinter.
Ikke tilfeldig
Lokasjonen for denne lanseringen er alt fra tilfeldig, "last mile logistics" blir en stadig større del av varedistribusjon. Fra 2014 til 2016 har antallet globale pakkeleveringer økt med 48 prosent.
Mercedes Pro Connect
For å løse utfordringene må distribusjonsfirmaer utnytte kapasiteten enda bedre.
Inn kommer Daimler med verktøy som Mercedes Pro Connect, et system hvor man kan få flåteinformasjon, kommunikasjon mellom fører og transportleder, planlegge ruter, koordinere de forskjellige bilene og optimalisere arbeidstiden og kapasiteten til førerne.
Fra fabrikk
Systemet ligger klart i alle tredje generasjons Sprintere. De har altså det som må til av hardware for å tilby connectivity fra fabrikken. Det skal være første modell i dette segmentet som tilbyr ifølge Mercedes.
Det er åtte forskjellige oppkoblingmoduler kundene kan velge i:
Det som tilbys av program er optimized assistance, imporved navigation, digital records, simplified fleet comunication, efficient fleet management, efficient driving style analysis, mobile vehicle access og data interface MB Vans.
FWD-Sprinter
I tillegg til eSprinter (se egen sak) kommer tredje generasjon framhjulstrekk. Da får bilen 50 kilo mer nyttelast og 8 centimeter lavere innlastingsnivå. En nyutviklet 9-trinns automatgearkasse blir tilgjengelig på forhjulstrekk i tillegg til en sekstrinns manuell.
Denne versjonen vil nok også bli populær på bobilmarkedet.
Det er framhjulstrekk og bakhjulsdrift som få lansering nå i juni med startpris i Tyskland på 20.000 euro.
For bakhjulsdrift og AWD-versjonen får man 7G-Tronic Plus med Drive Select.
AWD-versjon
Firehjulstrekk blir lansert senere og blir et AWD-system hvor man velger mellom bakhjulsdrift og AWD ved en bryter. I AWD-modus fordeles driften med en tredel front og to tredel bak. Det vil også være en lavserie funksjon, men ikke diffsperre.
Sekssylindret
Mercedes sin 3-liter og 190 hestekrefter med 440 newtonmeter mellom 1600 og 2600 o/min blir tilgjengelig som største motorisering.
Firesylindret
2,1-literen er fortsatt med og Mercedes skal levere den i 114, 143 og 163 hestekrefter med bakhjulsdrift. Med forhjulstrekk er det øverste effekttrinnet 177 hester, men denne er fobeholdt bobilmarkedet.
Hele paletten
For Norge er 316 og 319 de viktigste modellene, salget er spredt utover fra enkle kassevogner til svært påkostede og spesialiserte biler som blant annet bygges om på Bertel O. Steens avdeling på Lørenskog.
- Vi gleder oss til å få på plass hele paletten av modeller, forklarer PR- og informasjonssjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy, Olav K. Thingwall.
Han er også spent på Connectivity-biten og på hvordan det norske markedet vil benytte seg av dette.
Mange assistentsystemer
Enkelt fortalt har nå assistentnivået på Sprinter nådd personbilnivået.
Distance Control DISTRONIC er en mer avansert adaptiv cruisercontrol som kan følge trafikken i kø.
Wet Wiper system spyler vinduspylervæske gjennom armen og ut på vinduet foran viskerne og blir umiddelbart visket vekk. Det skal hjelpe på sikt, særlig ved dårlig lysforhold.
Hovelyktene LED High Performance hovedlys blir også nevnt i mengden av assistentsystemer. I tillegg kan du få Lane keeping Assist, Attention Assit, parking assist, blind-spot assist, ryggekamera, 360-graders kamera og EPS (speed sensitive power steering).
Sprinter-facts:
Siden 1995 er det solgt 3,4 millioner Sprinter.
Tredje generasjon Sprinter lanseres i juni 2018.
Mercedes lanserte nylig deres nye infotainment-system Mbux på A-klasse. Sprinter blir nestemann ut med det nye systemet.
Vektklasse fra 3,0 til 5,5 tonn
1700 varianter
8 karosserityper