Fredag: Om juks og fanteri
Bakspeilet fra uka som gikk viser helt klart tristere ting enn dette, men lite som har frustrert meg så mye:
For skal vi tro Arbeidstilsynet, som snart har jobbet tre år med saken (*), er 70 prosent av sjåførene i utenlandske lastebiler kriminelt underbetalt på kjøring i Norge. Tilsvarende tall for turbussjåfører er forøvrig diskret rapportert tidligere.
Det var NRK som først skrev om saken. Artikkel ble lagt på nett klokken 23.25 en lørdag 17. februar.
Og det er et jo glimrende tidspunkt til å skape litt rabalder rundt det endelige fastslåtte faktum at Norge nå har en underklasse som sørger for det stadig billigere forbruket vårt... Neppe. Saken er i etterkant hentet opp av flere medier, men uten særlig større ringer i vannet.
Om vi ser litt tilbake i tid, hadde jeg innledningsvis store forventninger da Arbeidstilsynet varslet kampanjefokus mot transportsektoren, slik de har jobbet i for eksempel bygg- og anlegg, renhold, restaurant etc. Der har det gitt reelle forbedringer. Og i transporten henger frukten de kan plukke så til de grader lavt.
Da jeg intervjuet ledelsen for satsingen i tilsynet for halvannet år siden, ble våre lesere dessuten forsikret om at her hadde ikke tilsynet tenkt å gi seg før de oppnådde resultater.
Og da jeg senere fikk anledning til å holde innlegg på en konferanse om det samme, var mitt hovedbudskap at tilsynet måtte offentliggjøre resultatene skulle de ha noen hensikt. «Ikke sitte å ruge på dynamitten. Se til Vegvesenets policy for publisering av kontrollresultater». Sa jeg.
Skjedde det noe? Nei. Ikke før lørdag 17. februar kl. 23.25. Så la oss se litt på hva Arbeidstilsynet ble sitert på i NRK-saken:
«Når utenlandske sjåfører kjører innenlandstransport, skal de ha minstelønn på 167 kroner og 50 øre. Det er det mange som ikke får ifølge Arbeidstilsynets kontroller. – 7 av 10 av de kontrollerte utenlandske sjåførene i perioden 2016–2017 har ulovlige lønnsbetin-gelser, sier Morten Lien, senioringeniør i Arbeidstilsynet. – Det skaper ugreie forhold for sjåførene når de kjører i ett høykostland som Norge. Enkelte sjåfører kjører for under femti kroner timer og lite diett. (…) Når norske sjåfører kanskje får 200 kroner timen, sliter norske transportører med å konkurrere med dem som får rundt en femtilapp i timen».
Så nå vet vi med kontrollstatistikken i hånd at majoriteten av disse bilene kjøres av kriminelt underbetalte sjåfører. Men hvor alvorlig er dette? Billig transport kan da ikke være så farlig? Sjåførene er ikke norske en gang?
Det er nok avhengig av hvilket perspektiv man bruker. Ergo snakker vi om litt etisk rusk i forgasseren for noen. Og spiker i kisten for deler av norsk transportnæring for andre. Noen synes det er greit å se gjennom fingrene, andre synes Norge burde gjort en massiv kontrollrazzia på alle innkommende biler.
Og i praksis? «Når arbeidstilsynet avslører brudd på minstelønn, tar de kontakt med den utenlandske arbeidsgiveren og gir pålegg om å betale lovlig lønn når sjåførene kjører i Norge forteller Morten Lien senioringeniør i Arbeidstilsynet til NRK». Rekk opp hånden de som tror at det hjelper.
Mot sånt hjelper bare humor. Og det var derfor et oppslag i DN samme lørdag lettet betraktelig på humøret mitt. For de har det sannelig ikke bedre i en annen rotnorsk næring – torskefisket. Men der har de til gjengjeld humor i alle ledd. Noen sitater:
- Omfang: – Ulovlig fiske av torsk er milliardindustri. Bare denne uken har vi hørt om tilfeller av ulovlig omsetning som er så graverende at vi flirer oss loddrett ihjel, sier Steinar Eliassen i Fiskekjøpernes forening.
- Juksemetoder: Fiskerne godtok ikke at fiskekjøperne snøt dem på prisen uten å få jukse med fiskekvoten som kompensasjon...
- Kontroll: – Vi har ikke en troverdig og effektiv ressurskontroll i dag, sier Thord Monsen, sjef for Fiskeridirektoratets kontrollseksjon.
Så når regelrytteriet blir for traurig i transportsektoren, takk torsken for at du ikke ble fisker. God fredag!
* Allmenngjøring
* Almenngjøring ble vedtatt i mai 2015. Fra sommeren samme år ble både norske og utenlandske sjåfører på innenlandstransport omfattet av minstelønnskravet, som pt. er 167,50 kroner timen. Det er Arbeidstilsynet som skal kontrollere.