23948sdkhjf

Lillehammer fornøyde med Allison-brøyt

Valg av girkasse er en utfordring for innkjøperne. Høyere pris kan - og kan muligens ikke - bety lavere totalkost.

De ganske unike Allison-girkassene er temmelig sikkert førstevalget hos alle sjåfører når de skal velge til bil som går mye i start-stopp-kjøring.

Allison-kassene gjør ganske enkelt kjøringen mer effektiv, mer komfortabel, og er dessuten befriende enkle å forholde seg til.

PROBLEMENE er imidlertid at

1 - i større bedrifter er det sjelden sjåføren som kjøper inn

2 - den som har innkjøpsansvar ser fort at prisen på Allison er høyere enn en girkasse fra bilprodusenten.

Nå har både sjåføren og Allison et ekstra kort i ermet: Man kan ganske sikkert dokumentere at totalkostnaden ved å velge Allison allikevel blir lavere, grunnet høyere effektivitet og lavere vedlikehold.

Akkurat det er et argument de fleste innkjøpere kan akseptere. Men igjen dukker det opp en kink i beslutningskjeden:

3 - det er ikke sikkert at det er innkjøper som har ansvar for verken vedlikehold eller totalkostnader, men blir målt på innkjøpskostnad...

Nå skulle man jo tro at en oppegående og lojal innkjøper vil formidle dette videre i sin organisasjon, og få kred for det. Men så enkelt er det nok ikke alltid. Det krever kanhende litt for mye teknisk kunnskap av de besluttende instanser til at slike innspill er verd å bringe videre. Eller, selvsagt, at man foretrekker quick-wins fremfor langsiktige muligheter.

Her er en liten kundestory vi har fått fra Allison om Lillehammer kommune. Nå har de akkurat oppsummert erfaringene etter en full vintersesong med Allison på sin brøytebil - og er åpenbart svært fornøyde. Vi siterer:

" Etter å ha prøvekjørt en Scania G490 4x4 + 2 med Allisons helautomatiske girkasse fra 4000 Series™ i fjor innså driftssjef Bjørnar Karlsen at den hadde vært perfekt for snørydding i kommunen hans.

«De største fordelene jeg ser med Allisons girkasse er at den er solid og pålitelig, og at den har minimale vedlikeholdskostnader», sier Karlsen. «Myk start og rask akselerasjon med kontinuerlig kraftforsyning til drivhjulene gjør kjøringen både behagelig og sikker.»

Lillehammer er en gammel by med smale gater, bygd i ulendt terreng, noe som gjør snørydding til en utfordrende oppgave. I 1994 var Lillehammer vertskap for vinter-OL, ikke minst på grunn av de gode snøforholdene. I år har snødybden vært 150 cm på det meste i Lillehammer, og kommunens snøfylling var full allerede i begynnelsen av februar.

Bilen er utstyrt med både frontplog og et skjær på undersiden. I tillegg til brøyting brukes den også til strøing og bortkjøring av snø fra byens sentrale gater. Bratte og isete bakker med mange stopp og start gjør at brøytingen blir mye enklere med en lastebil med firehjulsdrift og helautomatisk girkasse.

«Manøvreringen i meget lave hastigheter er veldig praktisk, siden vi ofte kjører sakte ved siden av hjullasteren som tar snøen opp fra bakken og laster den på lastebilen», sier Karlsen.

I Lillehammer kommune var de ikke helt ukjente med fordelene med Allisons girkasser siden de allerede hadde en feiebil med helautomatisk girkasse.

«Vi har ikke hatt noen problemer med girkassen i verken den eller i vår nye brøytebil. De går og går så lenge man tar seg av det planlagte vedlikeholdet», sier Karlsen."

Merk at her står det lite om hvilke argumenter som faktisk ga gjennomslag hos anskaffelsesteamet i Lillehammer kommune. Hvem vet - kanskje stoler de på Karlsens solide faglige omdømme?

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078