Dette var yrkessjåførenes skrekkvei
I TransportMagasinet har vi en fast spalte som heter "TM for 20 år siden".
I en av vårens utgaver i det herrens år 1998 tok vi for oss veien fra Åkrafjorden.
Kollega Frode Telleviks knallfoto av Skudebilen som kommer ut av fjellet dukker fortsatt opp her og der på sosiale medier.
Tar vi ikke feil, ble bildet brukt i en Scania-kalender et år også. Slik kjørte man altså før den nye veien ble åpnet. Disse bildene er så spektakulære at de fortjener litt plass. - Når været er dårlig er de 22 kilometerne ofte blokkert av 30-40 snø- og steinras daglig, skrev Frode den gangen. Veien var i sannhet yrkessjåførenes skrekk. Veien langs Åkrafjorden ble bygget ferdig av tyskerne i 1942 og hadde vært lite utbedret siden den gangen.
Denne dagen var vi med Vidar Tjelmeland på jobb. Han hadde selv hatt en forferdelig opplevelse på veien da han som barn var med sin far og kjørte dyretansport. Ved Teigeland slapp de forbi bilen bak. Det reddet trolig livene deres. Da de ga gass, kom to steinblokker på 700 og og 1500 kg og traff bilen rett bak førerhytten. På veien kvestet de tre etasjer med sauebåser og knuste bremseklossene da de stanset mellom ramma på bilen. En sterk opplevelse.
Den nye E-134 Åkrafjordveien kostet 700 millioner kroner og ble åpnet av samferdselsminister Terje Moe Gustavsen i år 2000. Gigantprosjektet hadde da pågått siden 1989 med mellom 50 og 100 anleggslusker i kontinuerlig jobb.