360-gradersvisning fra Scania
Vi har skrevet pent om førsteinntrykket av 360-graders visning før. Da var det fra et Brigade-system i en Volvo distribusjonsbil vi tok med oss inn på Karl Johan i Oslo.
Nå er det Scania som ved lanseringen av sine nye generasjon "bybiler", dvs. den nye G-, P- og L-serien, fortalte de kommer med dette "fra fabrikk".
Det vil si at ettersom vi forstår dem rett tilbyr to systemer, hhv. fra Brigade og en annen underleverandør.
På bildene til artikkelen her er det Scanias representat som forklarer systemet, og viser hvordan det ofte ikke er nok med fire kameraer, ett i hvert hjørne, men at det er nødvendig med seks for helt å unngå "spøkelses-soner" som kan skjule mennesker.
Helt ned på det praktiske brukerplanet er det imidlertid tre ting som er viktige: 1 - at man får dette opp på en stor og god skjerm. 2 - at skjermbildet, som kan deles i flere seksjoner, er riktig oppsatt. 3 - at skjermen faktisk er plassert et godt sted hvor du enkelt ser den.
På testkjøringen hadde vi anledning til å prøve tre varianter: Ett alminnelig ryggekamera i søppelbilen, det ble plutselig helt utdatert. Men den store gode skjermen vi fikk testet i Scanias nye fete brannbil, det var på sin side helt håpløst plassert til vanlig bruk. Og på distribusjonbilen vi avsluttet med, var skjermbildet satt opp så idiotisk at jeg rett og slett ble kvalm.
Konklusjonen er likevel: Hadde jeg hatt sjåførjobb med innslag av bykjøring, ville jeg forlangt en slik løsning til bilen. For det er fint mulig å sette opp på en god måte. Bare så synd at det (foreløpig) ikke funker på biler med henger.