fremtiden kommer, uansett:: Ny Actros før IAA?
- Jeg tenker aldri på fremtiden. Den kommer uansett. Om Einstein hadde uttalt sine bevingede ord i salen vi nå rusler rundt i, måtte de virkelig flakset for livet. Her ville nemlig de fort falt til steingrunn.
Vi befinner oss hos Mercedes-Benz FutureLab i Tyskland der planer og tanker for fremtidens transportløsninger deles med en flokk bortkomne, men forsøksvis tilstedeværende, journalister.
Det prates om wifi som kan regulere bilens hastighet etter forholdene, sjåførmangel, alternativt drivstoff, alternativt utslipp og naturligvis det snart kjedelige tilbakevendende temaet om at biler snart vil ha kamera som et alternativ til speil.
Selv om vi har hørt fragmenter av det meste tidligere, betyr det ikke at det ikke er verdt å merke seg. Det er evolusjon som gir fremskritt, ikke revolusjon.
Sømløse løsninger
Og mens det siden 90-tallet omtrent i enhver tekst om fremtidens lastebil har vært tale om «det grønne skiftet», kan det nå late til at vi er over i neste fase. Riktignok er det fortsatt grønt og fint, noe annet ville vært merkevareødeleggende og fullstendig politisk galematias.
Men ett stikkord når pendelen nå finner en ny vei, er begrepet «sømløst». Altså en stadig mer «smooth» interaksjon mellom sjåfør og bil.
- Vi er egentlig inne i et paradigmeskifte, fortalte en av direktørene jeg aldri oppfattet navnet på. Kanskje litt overraskende nevnte han at fremtidens lastebil vil gå fra å være kompleks til å bli enklere å forstå. Man skal kunne gjøre bilen mer personlig for sjåføren, samtidig som sjåførjobben skal oppleves mer som en opplevelse enn funksjon.
Det er altså store ord som svever gjennom luften til de treffer en journalist som undres over: - Hvordan går det i hop med all prat i tiden om selvkjørende biler som ikke trenger disse sjåførene dere nå vil lage bedre plass til?
- Det vil være behov for sjåfører i lang tid. I Tyskland alene er det nå en brist på 45.000 sjåfører og tallet forventes å stige til over 200.000 i 2028. Nettopp derfor er det viktig at produsentene lager biler som tiltrekker sjåfører. Bilene må gjøres mer attraktive. I fremtiden vil bilen ivareta sjåføren, ikke omvendt. Bilen vil vite beste rute, men trenger en sjåfør for å kjøre den, avslutter direktøren.
Lenge før selvkjørende farkoster
Og når vi allikevel er inne på temaet selvkjørende biler, kan vi nevne at industrien opererer med fem stadier på området. Og nei: Mercedes-Benz tror ikke vi kan slippe alle ratt om et par år. De tror heller ikke vi kan unngå ulykker. - Av disse fem stadiene er vi fortsatt på første nivå, fortelles det fra MB-hold. Vi skal omtale denne saken grundigere ved en senere anledning. Nå skal vi nøye oss med å si at det er laangt igjen før vi vil oppleve lastebiler uten sjåfører i ordinær trafikk.
La oss gå litt tilbake til dette datagreiene. Allerede i dag er lastebilene på god vei inn i det sømløse distriktet ved stadig mer analyse og bruk av data. Hos Mercedes-Benz jobbes det sterkt med å videreutvikle flåtestyringssystemet som på Daimler-språket heter «Fleetboard». For snart to år siden stiftet de sogar en egen arbeidsgruppe som utelukkende jobber med å finne nye bruksmuligheter til - og sikkert ivareta det juridiske rundt - de 220.000 enhetene og 7000 kundene som allerede er koblet på systemet de siste 15 årene.
Sender diagnosesignal hvert 30. sekund
Ett av de største potensialene for mer effektiv drift av bilene, er trolig å sette hestene i arbeid. I følge MB kjører en gjennomsnittsbil 35% av tiden. 9% går til venting og 5,5 % går til lasting/lossing. De resterende 50% står bilen parkert. Det er mye penger som står stille.
Det får stå sin prøve. Mer spennende er å se hvordan man kan unngå problemer den tiden bilen er på veien. Vi snakker om redusert ståtid grunnet feil. For omkring halvannet år siden startet et prosjekt der real time data benyttes for å unngå for eksempel motorproblemer. Hvert 30. sekund sendes et diagnosesignal fra lastebilen til en server automatisk. Ved tegn på problemer går det ikke lenger enn fire minutter før en spesifikk feilmelding om reparasjon er synlig på bilens display og eventuell verkstedbesøk kan plottes inn.
Actros sin egen interiørarkitekt
Vi går videre. Ved en arbeidsstasjon sitter en kar og lar streken fare over et ark. Det ser tilsynelatende enkelt ut. Men vi tror neppe våre egne helgenen-streker kan konkurrere i særlig grad. Karen med pennen er ingen ringere enn Andy Sugata, en av stjernedesignerne til Mercedes-Benz. Han var dypt involvert i det innvendige designet av dagens generasjon Actros, og da vi spurte ham om neste generasjon, smilte han samtykkende. - Ja, jeg har designet innvendig den kommende Actros, fortalte han.
Han er trolig ikke alene om jobben. Det er 400 mennesker som jobber med design hos Mercedes-Benz. Men Sugata har utmerket seg innen transport-design siden han i 2003 fikk sitt diplom i nettopp dette. Deretter har han de siste 14 årene viet tiden sin til nettopp dette.
- Hvordan ser du for deg neste generasjon lastebilhytte?
- Vi må unngå for mye informasjon som kan forvirre sjåføren slik at han blir uoppmerksom. I dagens biler har vi klassiske instrumenter. I neste generasjon vil for eksempel Fleetboard bli bedre ingetrert i dashboardet. Samtidig vil vi lage sjåførens plass mer personlig. Et eksempel kan være digitale bilderammer i hytta der private fotos fra telefonen kan vises, avslutter Sugata med streken. Vi sier Arrigato Sugata og går videre.
5. og 6. september
Vi rusler oss tilbake til direktøren for MB Trucks, Stefan Buchner. - Det har aldri vært så spennende å jobbe med lastebilutvikling som nå, fortalte MB-høvdingen. Han taler for en gruppe journalister og ber oss sette av den 5. og 6. september. - Da vil det skje noe spennende i Berlin, sier han.
Vi tipper oppgradert Actros, men tør ikke love noe. Tidsmessig vil Mercedes-Benz få svært god mediadekning av å vise bil et par uker før IAA. På den måten får de oppmerksomhet både ved lansering og på messa.
Hva den store nyheten er, vet vi altså ikke. Det får fremtiden vise. I motsetning til Einstein forbereder i allefall Mercedes-Benz seg svært så mye på den.