23948sdkhjf

Varebilsalget første halvår 2018: Solid varebilvekst første halvår

Men Volkswagen sliter litt med å holde superposisjonen sin. Elbilene dobler seg.

At samtlige nyttekjøretøyklasser - lastebil, buss og varebil – er i vekst i år, det er et temmelig betryggende signal om tilstanden i norsk næringsliv.

Ikke minst når personbilsektoren samtidig må tåle en lett tilbakegang (1,6 prosent).

For varebilene, dvs. biler under 3,5 tonn med grønne skilter, var veksten første halvår på 7,4 prosent målt mot samme periode 2017.

Antallet er 17140 registrerte varebiler (ex campingbiler), som altså svært grovt regnet tilsier at vi takter til et totalmarked rundt 33-34.000 biler.

Ser vi på sammensetningen av forskjellige biltyper er hovedpunktene at klassene pickuper og SUVer vokser ganske kraftig, mens de minste kassebilene må tåle en merkbar tilbakegang.

Det siste er godt illustrert hos varebilenes evige, soleklare markedsleder VW. Topp to mest solgte varebiler er som vanlig VW Caddy og Transporter, men i år er det Transporter som står øverst på listen.

Begge de nevnte VW-modellene må imidlertid tåle 6,5 prosent nedgang målt mot i fjor – i et marked som øker 7,4 prosent. Men ikke bare det, også pickupen VW Amarok har måtte tåle hele 10 prosent nedgang.

Heldigvis har VW stor glede av solid vekt for den store kassebilen Crafter (opp 98 prosent), men dette er likevel et segment som er for lite til å bidra tilstrekkelig til å «berge» markedsandelen for VW. Etter første halvår ligger merket nå på «bare» 28 prosent - mens vi jo er vant til å se VW langt på den andre siden av 30-tallet.

Og VW-panikken har nok ikke slått inn ennå, for markedsandelen er fortsatt over det doble av nestemann på listen, Ford (13,6 prosent). Og hos Ford er det mellomstore Transit Custom og pickupen Ranger som gir enn viss boost, med hhv 30 og 10 prosent vekst. Ford Connect går i likhet med VW Caddy noe tilbake.

Det er imidlertid bilhuset Bertel O. Steen som har plass nummer 3 og 4 på modellstatistikken med Mercedes Vito og Peugeot Partner i flott vekst, og med Citroen Berlingo i fint driv ikke langt bak.

Toyota holder på sin side en solid femteplass på merkestatistikken med en fin trio biler. Det er den mellomstore kassebilen Proace som har det største volumet, men begge klassikerne Hilux og Land Cruiser følger på med solide klasseseiere i sine segmenter.

Helt oppe på 7. plassen på merkestatistikken finner vi nå også Renault, som har tatt et solid byks med sin lille Kangoo. Akkurat det står jo litt i strid med at denne bilklassen går tilbake, men kan forklares med at de har solgt intet mindre enn 349 elektriske versjoner av Kangoo første halvår.

Elektrisk ja, alle har vel elektriske varebiler nå? Å neida.

Med 349 elKangooer troner Renault overlegent på toppen av statistikken. Og bak følger kun de tre kjente konkurrentene Peugeot Partner, Nissan eNV og Citroen Berlingo. (Pluss en liten håndfull av nykommeren Goupil, en parkvesenbil vi kommer tilbake til senere).

Men det betyr at andelen elektriske varebiler nå er oppe i hele 4,1 prosent, som er pen dobling fra samme periode i fjor. Og da har vi tatt ut campingbiler av tallene – en klasse som forøvrig ikke kan skilte med en eneste registrert elCampingbil…).

Topp 10 merker, kilde OFV

  1. Volkswagen 5199 biler
  2. Ford 2619 biler
  3. Mercedes-Benz 2039 biler
  4. Peugeot 1839 biler
  5. Toyota 1732 biler
  6. Citroen 1080 biler
  7. Renault 609 biler
  8. Nissan 474 biler
  9. Isuzu 409 biler
  10. Opel 322 biler

Topp 10 modeller, kilde OFV

  1. Volkswagen Transporter 2253 biler
  2. Volkswagen Caddy 2240 biler
  3. Mercedes-Benz Vito 1510 biler
  4. Peugeot Partner 1040 biler
  5. Ford Connect 1038 biler
  6. Ford Transit Custom 757 biler
  7. Toyota Proace 740 biler
  8. Citroen Berlingo 728 biler
  9. Peugeot Expert 550 biler
  10. Toyota Hilux 538 biler
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078