Girteka setter opp prisene
Det er i en lengre pressemelding i dag at Girteka Logistics opplyser at de nå justerer (opp) transportprisene for å reflektere det nye nivået i EU.
“Road transport costs in Europe are rapidly increasing due to many factors, a significant lack of drivers being one them. We are reviewing our cost base, and will now adjust our pricing to reflect the new market level�? skriver Edvardas Liachovièius, som er toppsjef i Girteka Logistics.
Lønn, hotell og diesel
Øvrige kostnadsdrivere som nevnes utover sjåførmangelen, er forsterket lovverk i EU og nasjonalstatene som bla. krever at sjåfører må ta ukehvil på hotell og minimumslønn. I tillegg pekes det på høyere drivstoffkostnader.
Men skal vi tro Girteka, er de også langt flinkere enn sine konkurrenter i Europa til å rekruttere sjåfører.
Mens det er anslått at kanskje så mye som 20 prosent av tyske lastebiler står uvirksomme grunnet sjåførmangel, har Girteka selv ansatt 2000 nye sjåfører bare i første halvår 2018. Det vil si fra 8000 sjåfører 1. januar til 10.000 sjåfører 6. august, og selskapet er nå oppe på 5000 biler.
Helt hvordan Girteka klarer dette kunststykket går ikke frem av meldingen, annet enn at selskapet peker på at de har en helt annen forretningsmodell enn sine store konkurrenter, som DSV, DB Schenker, DHL and Kühne & Nagel.
Skal doble på tre år
Hovedforskjellen, skal vi tro Girteka, er at de selv eier sine biler og ansetter sine sjåfører. Og målsettingene er fortsatt heftige: Å doble antall biler og sjåfører til 10.000/20000 i løpet av tre år.