23948sdkhjf

Brødrene Holsen fra Osterøy

Her møter vi Ole Morten og Asle. De har bidratt til et aldri så lite transporteventyr med utspring i Osterøy og Hardangervidda som favorittvei.

Det er en blid sjåfør som møter TransportMagasinet på Nesbyen. For etter mye om og men, god planlegging og en smule tålmodighet, har vi endelig fått koordinert et møte med brødrene Holsen fra Osterøy.

Ole Morten Holsen plukker oss opp for en behagelig tur vestover og opp på Hardangervidda i hans splitter nye Scania S730. Der har vi planlagt å møte kollega og storebror Asle Holsen.

Men dette er snøvinteren 2018, og det er fortsatt fint lite som minner om at vi er langt inne i vårmåneden mars. Når vi tusler oss inn mot Geilo sentrum og følger skilting videre mot Eidfjord kryper det ned mot 15 minusgrader på utsiden. Vi er glade vi sitter inne i Ole Mortens godt isolerte hytte, innredet av Karl Johan Buur. Dansk kvalitet.

Tankene rundt å skulle fotografere i solnedgangen på Hardangervidda i 35 effektive minusgrader er todelt. Vindstyrke opp i frisk bris kombinert med klarvær, sol og 20 minusgrader gir en forventning til kalde fingre, men også et ubeskrivelig lys som man kun opplever på høyfjellet.

System Trafikk 15 år

Men dette eventyret startet egentlig for lenge siden. For drøyt 15 år siden spøkte Jørund Vevle, nå daglig leder i System Trafikk AS, om at han ville ha med seg kompisene til å starte for seg sjøl.

Spøk ble til alvor, og de to brødrene Holsen ble med over fra Total Transport da Vevle og Kristoffer Audestad (i dag styreleder og majoritetseier) i 2002 stiftet foretak. Omsetning første driftsår var tre millioner kroner. Nå kan de gange det beløpet med over 20.

I dag eier System Trafikk også kranbilfirmaet BTS – Bergen Transport & Spedisjon AS, som står for mye av utkjøringen både lokalt og nasjonalt. Totalt er de nå oppe i 37 ansatte, fordelt på 28 System Trafikk-biler og fire BTS kranbiler.

Kjøringen har med årene utviklet seg til å bli like mye lokaltransport som langtransport. I 2017 omsatte System Trafikk for 68 millioner og i år er det budsjettert for hele 75 millioner kroner. Et firma i blomstrende vekst altså!

Og hvordan gikk så dette til? Brødrene Holsen er ikke blant dem som sløser med ordene, men de er til gjengjeld presise:

– Dette er eit fantastisk firma å jobbe i.

– Jørund er en fantastisk person å jobba i lag med.

– Når du har det godt, så blir du værende. Så enkelt er det!

Europa rundt

Men det ligger selvsagt mer bak. For ikke mer enn 8–10 år siden var kjøring utenlands en del av hverdagen til Ole Morten (som også er styremedlem i bedriften, dessuten bonde med både fe og sau). Han har besøkt land som Tyskland, Holland, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Serbia, Makedonia, Bulgaria, Hellas, og Tyrkia osv … Og når Tyskland og Holland ikke lenger var interessant, krøyp han lenger sør mot de greske øyer.

– Slike turer bestod av mye båtkjøring. Ut til øya Syros var det ikke mer enn 4 timer med båt. En passelig etappe før jeg var i land og kunne kjøre siste strekket ned for lossing.

– Turene til Kypros bestod av lengre båtturer over Middelhavet. Rundt 42 timer med containerbåter fra Athen må man regne med om man ønsker seg en tur til Kypros med lastebil. Slike sendinger gikk ofte til norske båter som holdt til der nede. Det var hovedsakelig proviant til det norske folket det gikk i.

På de lengste turene var Ole Morten borte i rundt tre uker. Og det var mye som skulle klaffe på disse turene. Ferjene går ikke akkurat hver 20 minutt slik som mellom Fodnes-Manheller der nede. En ble ofte ventende på både lossing og lasting.

– Men på slike kremturer klager man ikke over ventetid for returlast, da nyter man dagene når man først har muligheten, understreker Ole Morten.

Tysse-hengere i ryggen

Begge bilene til brødrene Holsen går med Tysse-dekorerte skap og hengere. Og det er en viktig kunde og samarbeidspartner. Tysse Mekaniske Verksted AS holder til på Tyssebotnen på Osterøy, og ble grunnlagt i 1964 av Bertin Kåre Tysse.

I starten var Tysse’s produkter stiger, flaggstenger og tørkestativ. Deretter produserte Tysse i mange år den kjente vedkappsagen T400. Men det er produksjon av Tysse tilhengere, som startet i 1972, de fleste kjenner til. I dag er Tysse tilhenger Norges største tilhengerprodusent.

– Tysse, sammen med Lobas og Mapei, er blant vår viktigste kunder. Og det er et godt samarbeid. De er greie kunder på alle måter, og alle tre er vi stolte av å samarbeide med. I tillegge er vi så heldige å ha både Tysse og Lobas lokalt på Osterøy. Kort avstand til kundene gjør det både enklere og mer effektivt for begge parter.

Samme uke som vi fotograferer System Trafikk kan de glede seg over 35 opplastinger fra Tysse som skal fordeles rundt Norges. Oppdragsmengden fra Lobas, like i nærheten er ikke mindre. Her er det garasjeporter og taksikringsutstyr som skal ut til kundene, mens stål fraktes i retur.

Scania for alle pengene

Når Ole Morten og jeg kommer oss opp på Hardangervidda og nærmer oss Halne, er det ingen tvil om hva som møter oss. For mannen i gata ville det kanskje bare vært en svart lastebil med Tysse-logo på avstand.

For Ole Morten hadde det holdt å se refleksjonen sola gir i solskjermen. Dette er Black Pearl, skuta til storebror Asle, og flaggskipet har allerede vært på det åpne hav i snart tre år. Med spesifiserte biler, akkurat som de selv ønsker, er det ingen problem å kjenne igjen verken Asle eller Ole Morten etter veien.

Ingen av dem er heller i tvil om merket. Scania har svidd seg fast i sjela til dem begge. – Jeg har prøvd både Volvo og Mercedes, kjempegode biler begge to. Men det er ikke lett å skifte merke når man har en bil man er utrolig godt fornøyd med, så enkelt er det bare, forteller Asle bestemt. – Det skal mye til for å kunne matche sittestillingen i en Scania!

Men det er egentlig ikke det viktigste. Ekstra skryt går til Scania Bergen, med Frode Brurås på kundemottaket. – Han er alltid fleksibel og løsningsorientert. Ingenting er umulig og vi får alltid til en løsning. Det er rett og slett en dyktig og kundevennlig person som kraftig har påvirket til valget av Scania.

Stolte Vidda-patrioter

Et annet særtrekk med System Trafikk er at de bevisst og konsekvent velger Rv.7 over Hardangervidda framfor Rv.52 Hemsedalsfjellet og E134 Haukelifjell.

Årsaken ligger blant annet i at de for et par år siden gjorde en kjøretest som viser at forskjellen mellom Rv.7 og de øvrige alternativene tidvis er vesentlig, både i kostnader og tidsbruk. – Sjåførene får velge selv hvor de vil kjøre, men de fleste har valgt sin vei, vidda, smiler Asle lurt.

For Asle selv er det ikke et alternativ engang å kjøre Hemsedalsfjellet om Rv.7 over Hardangervidda er åpen for fri ferdsel. – Årsaken er enkelt og greit disse tre punktene, forklarer han, og teller på fingrene:

1. Betydelig mindre tungtransport, særlig nå vinterstid.

2. Færre utenlandske vogntog som hindrer trafikken og lager krøll.

3. Og det er 2 mil kortere enn Rv. 52.

– Dessuten er naturen her oppe i særklasse. Vi er heldige som har en slik utsikt på jobb. I tillegg må vi bare skryte av vegvedlikeholdet på Hardangervidda. Det er utrolig godt brøytet her hele vinteren. De som jobber her gjør en god jobb!

Suksess med samarbeid

– Jeg har kjørt mellom Oslo og Bergen nå i mange år. Dette er på en måte blitt veien og strekningen min. Jeg trives utrolig godt med det, forklarer Asle på turen tilbake nedover dalen i blåtimen.

– Når jeg har bil og henger uten thermoaggregat begrenser det seg selvsagt hvor de kan sende meg. Og selv om noen dager er lengre enn andre, er det alltid folk man kjenner å treffe etter veien. Dessuten blir man sittende mye i telefonen, så timene går fort.

Verken av brødrene Holsen er henfallen til selvskryt, så når de skal forklare den smule suksessen System Trafikk har fått, så er det igjen enkle og presise svar: – Vi har gjort gode transportavtaler, og til gjengjeld har kundene fått pålitelige og stabile leveranser.

– Noe av det viktige tror vi er at godt og smart samarbeid gir resultater, og det er vi stolte av. Vi har blant annet godt samarbeid med Voss Transportservice AS (VTS). Dette viser at transportnæringen ikke bare er konkurranse ene og alene, men at samarbeid mellom forskjellige firma og kan gi trygg og sikker transport.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.113