Kraftfull kappleik i Setesdal
Da primus motor, Knut H. Rysstad, inviterte til anlegg og lastebilshow på Åraksøyne luft- og motorsportsenter, lovet han samtidig at dette var dagen da vi endelig skulle få alle svarene. Knut har tenkt på et slikt arrangement i mange år og snakket med de fleste lastebilimportører, som alle har vegret seg for å stille. - Unntatt Bertel O Steen da. Men i år kontaktet jeg private aktører for å få på plass alle bilene som skal til. Så nå skal vi måle styrke. 300 meter på flystripa og førstemann i mål vinner, smilte han før arrangementet.
Så enkelt og samtidig så herlig egnet for diskusjoner. For vi visste sjarmerende lite om redskapen som ble brukt. Utveksling, om de kjørte manuell eller automat, om motoren var chippet, eller om vekten var helt lik. Optimale vekstvilkår for spekulasjoner. Akkurat så moro som Knut visste det kom til å bli.
Derfor tenker vi at et slikt herlig arrangement passer bra langt oppe i Setesdal. Det er noe med bygdekulturen og folk som byr på seg selv. Nede på grusplassen gikk sjåførene litt smånervøse og sparket i grusen før start. Først nå gikk realitetene opp for flere av dem: Konsekvensene av å tape duellen. En av sjåførene maktet ikke presset og dukket ikke opp i det hele tatt, hvorpå konkurrenten kommenterte tørt: - Synd. Jeg hadde tenkt å si han kunne koblet av hengeren før vi kjørte.
Les alt om V8 vs FH og andre dueller i neste utgave av TransportMagasinet!
Her kan du tegne abonnement, hvis du ikke allerede har et.