Volvos nye trekkvogn?
Det nærmer seg nyttekjøretøyutstillingen IAA og de fleste lastebilprodusenter bruker tiden på å slå både oss og hverandre i hodet med å presentere mer eller mindre halvferdige nyhetsprosjekter før messen.
Dagens bidrag kommer fra Volvo og om du tror du ser en supersportsbil på bildet, må du tro om igjen. Det er heller ikke Svempa som har konvertert til Volvo og laget en ny cab.
Derimot er dette Volvos nye løsning for autonome, elektriske, kommersielle kjøretøy.
Jepp, du leste rett.
Målet er å sette disse trekkvognene inn mellom faste knutepunkter, som for eksempel mellom terminaler. Ifølge Volvo er den fremtidige transportløsningen tiltenkt bruk i regelmessige og gjentakende oppgaver som gjerne involverer korte avstander, store godsvolumer og levering med høy presisjon. Trekkvognene skal overvåkes av et kontrollsenter.
Det interessante her er at planen ikke er å bruke disse selvkjørende bilene i hermetisk lukkede områder uten annen trafikk. Nei, i følge Volvo vil kjøretøyene klare å analysere fremferden til andre trafikanter, og deretter justere kjøretøyets fremdrift med stor nøyaktighet.
Drivlinjen og batteripakken er av samme type som vi allerede kjenner fra Volvos elektriske lastebiler og løsningen er tenkt som et supplement til ordinær transport. Kjøretøyene brukes som trekkvognenheter, og er kompatible med eksisterende lasteenheter/trailere.
I nær fremtid vil Volvo Trucks' transportløsning bli videreutviklet i samarbeid med utvalgte kunder innenfor prioriterte bruksområder, heter det i reklamen.
Og hvem vet - om disse trekkvognene skulle krasje i hverandre, kommer de kanskje kjørende med et trekkplaster?