DAF fosser frem i Europa
Glimt fra IAA: En av de gode påminningene ved å besøke IAA, er at det er en stor verden utenfor Norge og Skandinavia.
Og et av særtrekkene jeg har lagt merke til de siste åtte årene, siden jeg første gang besøkte IAA i 2010, er spesielt DAF og Paccars vilje til å presentere tall og styrkeforhold mellom de store europeiske lastebilmerkene.
I denne saken har jeg stjålet et par slides fra Harry Wolters (utenfor til høyre på bildene...), som er DAFs ganske ferske toppsjef og dessuten visepresident i Paccar.
De fastslår for det første at europeisk lastebilsalg er inne i en veldig fin vekstperiode. Det vitner for øvrig hele IAA om, på alle stands er det større aktivitet og mer folk enn før.
Ulempen for oss i sære lille Norge, er selvsagt at selv om vi fortsatt har masse penger og betalingsvilje, er det andre markeder som igjen er mye viktigere enn oss. Vi må altså stille oss i køen når prioriteringene skal gjøres.
Dessuten viser DAF oss hvilke antall lastebiler det europeiske markedet faktisk konsumerer årlig. For 2018 ventes antall biler over 16 tonn å nå rundt 320.000 biler. Herav går altså halvannen prosent, rundt 4500 til Norge… DAF på sin side regner med å ta en markedsandel på 16-17 prosent av de 320.000 bilene i år.
For det tredje rangerer DAF de syv merkene på trekkvogner i Europa. Det skyldes nok ikke minst at DAF er sjef på akkurat trekkvogner i Europa. Og det med betydelig margin foran Volvo og Scania. Og kanskje litt overraskende ligger Mercedes og MAN på fjerde- og femteplass.
Men IAA er intet uten elektriske/hybride nyheter, og selvsagt har også DAF sine kandidater i ermet. De tre bilene som ble vist på DAF-standen er:
1: LF Battery Electric Innovation Truck
- Elektrisk motor på 250 kW / 340 hk
- Modulære litiumionbatterier på inntil 222 kWh
- Rekkevidde på inntil 220 km
- Cummins Teknologi
Dette er en 19-tonns fullstendig elektrisk lastebil for bydistribusjon med nullutslipp. Lastebilen har Cummins-teknologi med en elektrisk motor på 195 kW / 266 hk (maksimalt: 250 kW / 340 hk), som drives av batterier på inntil 222 kWh. Dette gir en rekkevidde på opptil 220 km når lastebilen er fullastet. Ettersom batteriene er modulære, kan kapasiteten skaleres til rekkevidden kundene trenger.
2: CF Battery Electric Innovation Truck
- Elektrisk motor på 240 kW / 325 hk
- 170 kWh litiumionbatterier
- rekkevidde på 100 km
- VDL E-power teknologi
Dette er nullutslippsløsningen for bydistribusjon som krever tyngre last og større volumer. Dette inkluderer også semitrailere med enkel eller dobbel aksel til for eksempel leveringer til supermarkeder. CF Electric er en 4x2 trekkvogn for bruksområder med inntil 37 tonn vogntogvekt. Lastebilen bruker VDLs avanserte E-Power-teknologi. Den elektriske motoren yter 210 kW / 286 hk (maksimalt: 240 kW / 326 hk), og henter energi fra litiumionbatteriene på 170 kWh. Rekkevidden er ca. 100 km, som er egnet for bydistribusjon med store volumer. Batteriene kan hurtiglades på 30 minutter eller fullades på så lite som 1,5 time. Batteriene kan lades mens godset lastes og losses.
CF Hybrid Electric Innovation Truck
- PACCAR MX-11-dieselmotor
- ZF elektrisk motor på 130 kW / 177 hk
- 85 kWh litiumionbatterier
- elektrisk rekkevidde fra 30 til 50 km
Hybriden er utviklet for elektrisk bykjøring med nullutslipp, samtidig som den gir mye lengre rekkevidde utenfor byene med den nyeste og rene dieselteknologien. Kombinasjonen av elektrisk kraft og dieselkraft gir god logistikk. DAF CF Hybrid har en 10,8-liters PACCAR MX-11-motor (330 kW / 450 hk) samt en ZF elektrisk motor (75 kW / 100 hk / maksimalt: 130 kW / 175 hk), i kombinasjon med en egen ZF Traxon-girkasse for det hybride drivverket. Den elektriske motoren drives av batterier på 85 kWh, som gir elektrisk rekkevidde i 30 til 50 km, avhengig av vogntogvekten. Batteriene kan lades med dieselmotoren under kjøring på motorveier, og ved å bruke en strømkabellader på et ladested. Kjøretøyet er laget med en hurtigladingsfunksjon som bruker 30 minutter på fullading og bare 20 minutter på lading inntil 80 %. Energi som regenereres gjennom bremsing, brukes av den elektriske motoren til å støtte dieselmotoren i situasjoner der fordelene er størst, for å redusere drivstofforbruket ytterligere. Batteriene i hybridsystemet driver det elektriske drivverket, den elektriske luftkompressoren og intelligent e-PTO (tilleggsutstyr). e-PTO kan brukes til å drive kjøleutstyr på semitrailere for temperatur kontrollert transport, som gir drift med mindre støy.
Men de er ikke klare ennå…
For med tilnavnet «Innovation Truck» i modellbetegnelsen, er det signalet om at det tross alt ikke er serieproduksjonsferdige biler. Alle disse tre skal starte felttesting ute hos kunder i 2018 og 2019.