23948sdkhjf

Til glede for våre abonnenter

Blad gjennom TM 7 her. Bør ligge i postkassen omtrent nå.

Omtrent i dag, og i hvert fall i morgen, ligger AnleggsMagasinet og TransportMagasinet klart i postkassene hos våre høyt aktede abonnenter.

Ikke abonnent? Angrer på det? TRYKK HER!

Du kan også kjøre videoen rett under her om du vil se litt av hva vi skriver denne gangen. Og er ikke det nok - her kommer også lederen fra denne utgaven:

Derfor støtter vi TLFs transportregister

Det skjer mye viktig i lastebilverden. Og selv om vi ikke liker å innrømme det: Ikke alt får plass i TransportMagasinet. I denne bladutgaven er vi stolte over å ha gitt plass til en solid dose aktuelle fagsaker med lastebilfolk. Arbeid, følelser og fornøyelser står i fokus.

Men da må andre saker utelates. En slik større happening siste måned er det jeg på kommentarplass på Tungt.no har kalt «Girtekas episke omdømmeblemme». To av selskapets sjåfører forsøkte å stjele en håndfull barnesykler, men ble kjeppjaget av en illsint familiefar.

Det er så flaut. Det er så flaut at det beste Girteka kan håpe på, er at også kundene deres synes det er så flaut at de ikke orker å tenke på det. Isolert sett er ikke saken verd mer heller – bortsett fra at både vi i TM og våre lesere automatisk tolker dette inn i et større perspektiv.

Og oppstusset på Facebook, da. Saken hadde absolutt alle dramaturgiske ingredienser. «Store stygge lastebilsjåfører fra østblokken stjeler sykler fra norske småbarn». Det vekket selvsagt ramaskrik fra tastaturmafiaen.

«Henges ved daggry» var ett av de forsiktige forslagene. Alle kan forstå tanken. Helt privat, for eksempel på dass, kan man si det høyt. Men det er ikke OK å si det høyt offentlig. Bortsett fra at det illustrerer frakobling av hjernen, kvalifiserer det også til en lengre fengsesstraff.

Facebook er ikke privat. Heller ikke i lukkede eller hemmelige grupper. Politiet har nylig annonsert patruljering av nettdebatter for å kunne reagere på hatefulle ytringer og oppfordring til vold. Hovedmålet er giften i innvandringsdebatten, men den generelle utlendingshetsen på lastebilgruppene kan også få oppmerksomhet.

Vi «lastebilfolk» virkelig er langt framme på bruk av facebook. Derfor er det verd å merke seg betydelige destabiliserenede innlegg også på våre favorittforum. Trollene er ikke alltid lett å identifisere. Når det eneste målet er å skape splid og helle bensin på bålet, da heier de like godt på begge fronter i en debatt.

Så tenk deg gjerne om når du poster et svar eller fyrer av en like: Er dette reell debatt? Eller er du plutselig en intetanende liten brikke i den store øst-vest-maktkampen? Akkurat nå, under den store NATO-øvelsen er det litt ekstra grunn til å være på vakt.

En annen viktig sak er NLFs korstog mot fraktbrevsituasjonen. Utgangspunktet er juridisk dokumentasjon for at transporten foregår i lovlige former. Men bruken av fraktbrev er i enkelte kretser nå så bevisst lemfeldig at norske kontrollmyndigheter i praksis er satt sjakk matt.

Nå skyldes dette primært øverste norske myndigheters undervurdering av nødvendig kontrollnivå. Slik det er nå, lønner det seg for et gitt antall aktører å jukse. Og det er ikke transportkjøpers feil, slik mange liker å hevde nå til dags. Skylden ligger hos norske myndigheter, hvis fremste oppgave er å skape trygge rammebetingelser for en sunn næring. Enten fraktbrevene er på papir eller datamaskin.

Men NLFs krav om digitale fraktbrev er en helt åpenbar del av løsningen.

Skal norsk transportnæring komme lenger enn bare å slukke brannen på dass, er det likevel TLFs (*) mer helhetlige forslag til et digitalt transportregister som er løsningen. Forslaget er ikke vanskelig eller dyrt. I hvert fall ikke teknisk eller juridisk.

Prinsippet er like logisk som sporing i en hvilken som helst oppegående netthandelskjede. I tillegg til at systemet automatisk kontrollerer at alt går riktig for seg, kan samfunnet hente ut verdifulle data om hva som går for seg.

For tro det eller ei, og enten SSB vil eller ei, mørketallene i transporten er store. Bare det å ha faktisk kunnskap om fordelingen av kabotasje og tredjelandskjøringen i Norge, vil gi politikere og planleggere verdi som langt overgår kostnaden av systemet. Tenk dessuten på summene som forsvinner i dagens kontrollinnsats, fordi de anmeldte sakene straks derpå henlegges av påtalemyndighetene.

Oppå det kommer samfunnshygienen. Når myter og fordommer ikke lenger er grunnlag for tastaturmafiaens innlegg på facebook, da kan vi rett og slett få mindre hat og bedre debatt.

Men TLFs forslag til transportregister har også åpenbare utfordringer. Den aller tøffeste er at de mange involverte instanser må orke eller gidde å løfte sitt sektorblikk til et helhetlig perspektiv.

For nye lesere

TLF er den ganske ferske fagforeningen Transport- og logistikkforbundet. TLF har oppstått som respons på svært lav organisasjonsgrad i godstransporten, kombinert med gründernes personlige ønske om å gjøre bransjen til et bedre sted å være. Å starte fagforening er ingen barnelek, og så har da også TLF møtt betydelig motbør fra bransjens etablerte organer. TLF har selv vært gjennom barndommens faser, fra uskyldig naive til pubertetens rebeller. Men tross motgang har ikke energien avtatt. I kombinasjon med grundig research og modnere perspektiver er TLF nå i ferd med å innta en betydelig rolle som påvirker i norsk godstransport. Den posisjonen applauderes TransportMagasinet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093