omdømme: Kreiss: Tre trinn fra himmel til helvete
OMDØMME-KOMMENTAR: Fra de baltiske landene kommer det relativt store mengder lastebiler til Norge. På eksport/import, på kabotasje og tredjelandskjøring.
Vi snakker om driftige transportører, og her på Tungt har vi omtalt dem i bøtter og spann de siste 10 årene.
To av de største, litauiske Girteka og Vlantana, har på hvert sitt vis etablert seg i Norge. Girteka gjennom oppkjøp, og Vlantana med sitt eget Vlantana Norge AS.
Det antagelig tredje største selskapet i denne serien, er latviske Kreiss. Selskapet er godt synlig i Norge med sine flotte røde Volvoer.
Trinn 1 - I fjor sommer/høst fikk selskapet en skikkelig opptur i omdømmet. Det skjedde etter en fantastisk video. En av selskapets dyktige sjåfører avverget påkjørsel av en løpsk skolegutt. Hendelsen var en bremsereaksjon av virkelig høyt kaliber (og det er bekreftet at dette er sjåførbrems, ikke en automatisk nødbrems).
Videoen ble vist på riksdekkende media og "gikk viralt" i sosiale media.
Trinn 2 - Tidlig i mai i år sprakk imidlertid saken som også devaluerte selskapet et langt trinn ned på omdømmefronten.
Lastebileierforbundet NLF hadde Kreiss i søkelyset etter kontroller gjennomført av Arbeidstilsynet. Påstanden er at Kreiss lønner sine sjåfører langt under det lover og regler i Norge krever.
Denne saken hadde neppe egentlig blitt så ille for Kreiss om det ikke var for at selskapet i stedet for å møte påstandene på saklig vis, heller gikk til frontalangrep og bla. ville saksøke Arbeidstilsynet.
Trinn 3 - Den 22. september i år skjer det at en beruset Kreiss-sjåfør med Collicare-tralle forviller seg inn i et nabolag på Romerike og forårsaker betydelige materielle skader.
Nå ville antagelig heller ikke denne enkelthendelsen vært så voldsom kritisk for Kreiss om det ikke var for at det skjedde i et boligområde med potensial for langt verre personskader, at østlige transportselskapers sjåfører har dårlig rykte knyttet til alkohol, samt den foregående saken om lønnsforhold.
I dag leser vi at selskapet gir nabolaget en uforbeholden unnskyldning, samtidig som Collicare melder at samarbeidet er opphørt.
Og da kan jeg plukke fram igjen tittelen fra min forrige kommentar om Kreiss: "Hvem tør kjøpe Kreiss-transport nå?
Det skal jeg overhodet ikke påta meg å svare på, men det er svært interessant å følge med på. Straffes østlige transportselskaper urimelig høyt på omdømmefronten?
For det er ikke tvil om at omdømme er en av viktigste valutaene i dagens næringsliv - i det minste det jeg kaller "realomdømme", altså at man er villig til å inngå forretninger selv om det lukter litt.
Transportselskap fra baltiske og østlige land har fortsatt svakt omdømme i dag, med utgangspunkt i hvordan de opptrådde da de kom inn på det norske markedet. Selv om mange av dem har skjerpet seg betraktelig, tar det tid før det generelle omdømmet hever seg tilsvarende.
Når norsk kontrollregime på transport nærmest er spilt fallitt, trår omdømmet inn som en i det minste delvis korrigerende faktor.