23948sdkhjf

- Vi er stolte av dette kapellet

Robol har selv vært med på utviklingen. Nå har de agenturet i Norge.

- Jeg må nesten ta telefonen når den ringer. Butikken er ikke større. Du får sette deg der så lenge. Pål Rosén Olsen peker på en slitt skinnstol på kontoret, putter pluggen i øret og svarer: – Hva, nå hørte jeg deg ikke; si det igjen så skal jeg spisse ørene. Klart vi ordner det. Var det alt, mein Herr? Takk mister. Det skal jeg fikse.

Så er han tilbake.

Vårt legeme befinner seg altså hos Robol i Oslo. Bedriften som trolig selger flest asfaltkapell i Norge. Selv om det er et snevert market, vil det tikke ut mellom 150–190 enheter i år.

Ikke hørt om dem, sier du? Vel, det er ikke så rart. De er lite til stede på messer og slikt. På de plassene er påbyggerne som gjerne selger produktene til Robol selv. – Vi vil ikke «konkurrere» med kundene våre på slike plasser, selv om det også er mange som handler direkte av Robol selv, forteller Rosén Olsen.

Elektrisk drevet asfaltkapell

Robol er en liten bedrift bestående av faren Per Robert og sønnen Pål, samt to ansatte. I år vil de omsette de for 8,5–9 millioner kroner og de befinner seg dermed midt i klyngen av flittige familiebedrifter som står for den brorparten av verdiveksten i landet. Men vi er ikke her først og fremst for å prate om firmadrift.

– Vi har et nytt produkt som vi har gledet oss veldig til å vise frem, forteller Pål. Det er et elektrisk drevet asfaltkapell som ved hjelp av et wiresystem skyves fremover. Flere påbyggere, blant annet Norslep, har allerede bestilt flere eksemplarer.

Full tilgang for fresen

– Mens «vanlige» asfaltkapell gjerne åpnes fra den ene siden til den andre med midtåpning eller åpnes fra den ene siden og helt over til den andre siden, vil denne løsningen innebære at det ikke er noen gavel i bakkant og at bl.a asfaltfresen dermed får full tilgang, forklarer Pål og demonstrerer med en fjernkontroll. – Det er et par utenlandske aktører som tilbyr noe i samme retning, men dette er utviklet av en svensk samarbeidspartner i samarbeid oss og tilpasset nordiske forhold. Robol tilbyr isolering av asfaltkapellene også. Dermed er det både skreddersydd, samtidig som ettermarkedet blir vel ivaretatt.

– Man slipper å vente lenge på reservedeler. En skadet henger kan komme en dag og kjøre ut neste dag. Vi strekker oss langt for at kundene skal unngå ståtid, reklamerer han og forteller at han er glad de har agenturet for Fliptop Asfaltkapell i Norge.

Ikke "bare" for asfalt

– Men det er ikke «bare» til asfaltkjøring dette kan bli brukt på?– Neida. Vi har stor tro også på hengere, semihenger og spesielt containere med hensyn til slam, matavfall og ting som lukter, forteller Rosén Olsen. – Hvordan har egentlig markedet vært de siste årene? – Det har snudd seg. Det er strengere krav til kvaliteten på produktene som leveres til bransjen.

I gamle dager var det mange som brukte dumpere. De kjørte gjerne grus og masse i den og når det ble tid for asfalt, brukte de dumperen til det også. Nå går det mye mer i rene asfaltbaljer og vi selger mye av både luft- og hydraulisk styrte løsninger, avslutter Pål Rosèn Olsen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063