Kommer Ford-lastebilen til Norge?
Både vi og våre lesere hadde et aldri så lite sjokkøyeblikk da den tyrkiskproduserte lastebilen Ford F-Max ble utropt til årets lastebil 2019 på IAA i Hannover nylig.
Det neste store spørsmålet er selvsagt om og når den kan tenkes å bli sett i Norge. Eller til og med bli solgt til norske lastebilkunder?
På selve IAA kom vi over en informasjonsbrosjyre fra Ford, som tydet på at dette var lite sannsynlig med det første.
Brosjyren viste kart der forhandlernettet i all hovedsak lå øst for Europa, og med et servicenettverk i deler av Europa, mens Norge ikke var med på kartet i det hele tatt.
Norge i løpet av 2019
På direkte spørsmål fra Tungt-redaksjonen sier imidlertid kommunikasjonssjef Gul Altan i Ford Trucks følgende om planene:
- I første omgang ruller vi ut tilbudet i Russland, Midt-Østen og Nord-Afrika. Deretter østlige og sentrale Europa. Vårt første mål er å oppnå suksess i disse delene av Europa gjennom et tett nettverk av Ford Truck-fasiliteter og høy kvalitet på salg og ettermarked (også ved mobile verksteder).
Men det er meningen at samtlige produkter, altså trekkvogner, langchassis og anleggsbiler, skal tilbys i hele Europa, og vi jobber nå med etablering av nettverket vårt her.
I Vest-Europa har vi allerede ettermarkedsnettverk tilknyttet alle de store transportårene i land som Danmark, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia, Østerrike, Belgia og UK. Innen utgangen av 2018 har vi 65 servicepunkter her.
I Norge står vi riktignok fortsatt uten salgspunkter, men vi planlegger å tilby ettermarkedstjenester i løpet av 2019.
Åpent for spekulasjoner
Ja, for det er klart at slike planer nødvendigvis kan tenkes å allerede ha utpekt potensielle norske partnere.
I denne sammenheng kan vi jo første minne om at ingen blir rike av å selge lastebiler i Norge. Stort sett ligger all fortjeneste på service og ettermarked. Men det betyr også at man trenger en tilstrekkelig stor bilpark i Norge å fore dette markedet med…
Sannsynligheten for at det involverer de norske Volvo- og Scania-organisasjonene anser vi imidlertid for liten. Til det har Ford for lite potensial i vårt sære marked, og begge har mer enn nok med seg selv.
Men vi skal ikke lenger ned på tabellen enn til Mercedes før denne tanken begynner å kunne leve sitt eget liv. Mercedes håndteres jo dessuten av privateid importør, i motsetning til MAN, som er fabrikkseid.
Så har vi DAF-organisasjonen da, som riktignok ikke er så lett å bli klok på i Norge, men som har et slags samarbeid med verkstedskjeden Team, som igjen kan tenkes å være utvidbart med ett passende merke til.
Spesielt siden Fords sterke kort i markedet skal være pris, eller «billiger enn de andre» som vi har fått oppgitt. Akkurat det ekskluderer vel kanskje tanken på et Iveco-samarbeid, med fare for kannibalisme der i gården, samtidig som Sisu og Tatra i tillegg vel er for små til å monne som Ford-partnerer.
Men igjen kan en aktør som Team helt sikkert operere på egen hånd. Eller for den saks skyld i hanske med en annen dark horse nede i Vestfold. Vi tenker naturligvis på Pluss…
Det er uansett spennende å se om vi får et nytt lastebilmerke på den norske registreringsstatistikken i løpet av et år eller to.
Du kan lese mer om Ford og F-Max i TransportMagasinet som kommer ut nå. Abonner her!