Er dette Volvos dieselgate?
ANALYSE: Det var Volvo-gruppen selv som sendte ut melding om saken tidligere i uken.
Innholdet i meldingen er kort, men ikke veldig konsist. Fritt oversatt:
* Volvo Group har oppdaget at en komponent i eksosrensingen, som har til hensikt å holde NOX-nivået innenfor grenseverdiene, ikke holder den påkrevde levetiden.
* Volvo Group vet foreløpig lite om omfanget, men de antar at det kan bli dyrt å fikse dette.
Hvilke motorer?
Volvo er foreløpig ikke spesifikk om hvilke motorer eller årganger det handler om, bortsett fra at de fleste av dem er solgt i Europa og Nord-Amerika.
De opplyser også at det ser ut som om ikke alle utsatte motortyper oppfører seg likt.
Meldingen er plukket opp av store forretningsnettsteder som Bloomberg og CNBC. Disse melder samtidig at Volvo-aksjene falt fem prosent på Nasdaq Stockholm på grunn av dette.
Og det er ingen liten sum! Det skjønner man når Bloomberg siterer Volvos største aksjeeier, den kinesiske milliardæren Li Shufu, i saken.
Til CNBC opplyser dessuten Volvos nest høyeste rangerte kommunikasjonsperson, Claes Eliasson, at det er sjåfører som har fått melding i displayet fra Volvos egendiagnosesystem om at bilen ikke lenger tilfredsstiller utslippskravet.
7 år eller 700.000 km
Meldingen fra Volvo åpner selvsagt for spekulasjon.
Men man skal ikke fundere lenge før det blir ganske sannsynlig at dette handler om Euro 6-motorer fra 2014 og fremover, samt tilsvarende motorer for det amerikanske markedet med omtrent samme utslippskrav.
En av finurlighetene ved Euro 6, er nemlig kravet at til motoren skal holde minst 7 år eller 700.000 km (det som kommer først). Dette er byråkratisk regnet som bilens operative levetid, og er kraftig forlenget fra f.eks. kravene ved Euro 4 og 5.
Se blant annet denne forklaringen på dieselnet.com.
Men er det så farlig da? Tjaaa. Når en slik melding kommer i displayet, er det ikke godt å si om bilens ytelse kanskje senkes til nødmodus. Eller om man får kjøreforbud ved første kontroll…
Dyrt blir det - kanskje
Det er uansett grunn til å tro at Volvo kommer til å ta dette på aller største alvor.
Ikke minst i lys av skandalene i personbilindustrien, som pt tapper VW-gruppen for enorme summer, og med flere produsenter i fokus. Dessuten er det ekstremt søkelyset på klima og utslipp i global politikk for tiden, med tilhørende fare for omdømmetap.
Om det blir "total recall" eller mindre aksjoner er foreløpig usikkert. Men bare i USA har Volvo solgt 700.000 biler siden 2014, så dyrt blir det dersom omfanget gjelder mange.
På den annen side: Hadde omfanget vært så stort, ville norske sjåfører allerede meldt det inn?
Nå må vi også ile til og minne om at til motsetning fra VW-skandalen, er det ingenting som tyder på bevisst juks i Volvo-saken. Alt tilsier at dette skyldes en komponent som ikke er kvalitetssikret godt nok. Enten av Volvo selv eller av underleverandøren.
En britisk underleverandør av eksosrensesystemer skal allerede ha kjent aksjekursen falle, selv uten at noen hittil har fastslått årsaken.
PS! Volvo er like "flinke" som VW i sine meldinger til å fastslå at feilen "ikke er farlig", men da har de neppe snakket med dem som puster eksos i verdens byer.