23948sdkhjf

Ny kontrakt og topp utstyr

Brødrene Espen og Roger Hatlinghus fra Trøndelag går en spennende vinter i møte, med nytt utstyr på ny kjøring for Biokraft AS i Skogn.

Med ny Volvo FH540, tippsemi fra Carnehl og 32 kubikks tanksemi fra VM Tarm, løftet Roger Hatlinghus blikket til øverste hylle da han i fjor trengte utstyr for å serve kontrakten han og broren dro i land med biogassfabrikken, Biokraft AS.

Kort fortalt omfatter kjøringen avfallsprodukter, såkalt biorest, etter at fabrikken har produsert biogass drivstoff fra slakteriavfall og fiskeskit fra oppdrettsnæringen langs kysten.

- Restproduktet, som vi skal ta oss av, har en gjødselverdi og det skal vi kjøre ut til gårdbrukerne i Trøndelag. Noe i fast form og noe i flytende form, derfor trengte vi både tank og tippsemi, forteller Roger. Den flytende massen fra Biokraft har ikke volum nok til å dekke inn tanksemien alene. Derfor satser brødrene på at landbruket i Trøndelag i tillegg har behov for effektiv flytting av husdyrgjødsel.

- Det er forespeilet nærmere 8000 kubikk i året av den blaute massen, mens den faste utgjør 15 000 tonn i året. Usikkerheten ligger i at dette er en helt ny fabrikk, så vi vet ikke enda hvordan dette blir, utdyper han. Etter en del innkjøringsproblemer, har det vært full drift fra begynnelsen av september.

Biokraft AS sitt nye anlegg i Skogn er pr i dag verdens største produksjonsanlegg for flytende biogass drivstoff og vil ute i markedet erstatte 25 millioner liter fossil diesel i året. AGA står for salget og har allerede Tine sine lastebiler og busselskapet AtB i Trondheim på kundelisten.

Roger har fått ansvaret for både bil og kjøring, mens broren Espen sitter som daglig leder i selskapet Hatlinghus AS. Fra før drifter brødrene en tankbil med trippelkjerre som går for Tine, på utkjøring av kjernemelk, grensemelk og myse til grisefôr. Den veksler på tre sjåfører og går døgnet rundt. Før den nye semien kom, var det denne bilen Roger og broren Espen kjørte.

Derfor er det meste nytt når han nå skal i gang med semi hos Biokraft. - Både bilen og utstyret vi skal bruke er en ny hverdag for oss, så vi forhørte oss godt hos kolleger og venner før vi handlet. På bilen var dualclutch og VDS-styringen viktig for meg å få med. Vi fikk VDS på tankbilen da den var ny for fire år siden. Veldig uvant i starten, jeg var gjennomvåt av svette de to første dagene, men nå vil jeg ikke ha en bil uten. I tillegg har vi tandem med løft.

- Egentlig ville vi hatt hydrodrive på midterste akslingen på tankhengeren også, slik vi har på Carnehlsemien, men det ville ikke danskene levere. Argumentet var at så lenge de ikke hadde levert det tidligere, ville de ikke levere det første gang til Norge. Det hadde vært greit å ha, tror jeg. På tippsemien dytter den opp til 20 km/t og når vi rygger. Vi skal tross alt ut på en del åkerkanter med tanksemien. Det er greit å komme seg løs når lasset er levert.

Roger har uansett tvangsstyring bak på tralla å hjelpe seg med, så om han vil kan den gå omtrent sideveis. Den blir bra smidig når begge de to bakerste svinger og den fremste løfter. Tankhengeren de har kjøpt er ifølge eierne noe av det tøffeste på markedet. Det er flere som produserer slikt utstyr, men grunnen til at de valgte VM Tarm i Danmark, forklarer de med at danskene er ryddige og leverer kvalitet til fingerspissene.

- Den dagen vi skrev kontrakten, lovet selgeren at den 23. mai klokken 15.00 var hengeren ferdigprodusert. Vi dro derfra 23. mai klokken 14.25. Sånt betyr mye, innrømmer Roger. Bilen ble også bestilt ny da kontrakten med biogassfabrikken ble landet. Den ble levert i januar, sammen med tippsemien fra Carnehl.

Biokraft byr på de nye produktene som nå tilbys bønder i Trøndelag. De koster ikke bøndene en krone. I tillegg tar fabrikken fraktkostnadene og betaler leie til dem som kan avse ledig lagringskapasitet i gjødselbingene. For Biokraft er dette et avfallsprodukt de må bli kvitt. Derfor ligger det også litt spenning i den nye gjødselvareforskriften som er på trappene. Jo strengere forskriften blir, jo lengre vekk fra de aktive jordbruksområdene må sannsynligvis bioresten transporteres.

- Bøndene anbefales å blande den blaute biten med eksisterende frau fra dyrene, før den spres på jordet. Dette på grunn av et nitrogeninnhold på hele 25 prosent. Vi snakker nærmest om dynamitt. Så planen er å kjøre det på mellomlager vinterstid til ledige kummer og fraukjellere som fabrikken leier, sier Roger.

Men 15 000 tonn fast masse og 8000 kubikk blaut masse er som tidligere nevnt ikke nok til å sysselsette redskapen til Hatlinghus fullt ut. Derfor har de pønsket ut noe lurt. - Vi har sondert markedet ute hos bøndene og valgte å opprette en egen nettside der bøndene kan kjøpe og selge gjødsel. Dette gjorde vi i samme prosessen der vi var ute for å finne mottakere til biorest fra fabrikken. Med www.gjodselborsen.no finner vi både ledig lagerkapasitet til fabrikken og potensielle kunder for oss.

Effektiviteten med det utstyret til Hatlinghus kan ingen traktorer konkurrere med. Når Roger laster 31 kubikk med vann, laster han på tre minutter og losser på to. Det er heftig. I tillegg går det omtrent lydløst når lasteroboten og sentrifugalkraften jobber i lag.

Med tippsemien åpner det seg også andre markeder. Avhengig av mengden kjøring det blir på biogassfabrikken, ser Roger for seg å kanskje kjøre stein eller asfalt på dagtid og ta bioavfallet på natten, og dermed holde bilen i drift med to skift. Fremover vinteren må han uansett forme seg en ny hverdag. Han får nok å gjøre, virker det som.

Denne artikkelen kunne du lese først i TransportMagasinet. Tegn et abonnement her!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094