23948sdkhjf

HOB Gods kjøper MAN for første gang

Men de kjøper ikke bare én….

MANs avdeling på Rudshøgda kan klappe seg selv på skulderputene. De har nemlig nettopp avsluttet en handel på åtte MAN til HOB Gods AS ved Meldal.

Daglig leder og største aksjonær i HOB Gods, Atle Sølberg, forteller at selskapet har hatt et utstrakt samarbeid med DB Schenker i mange år både i Trøndelag og Møre. – Dette medførte at vi ble invitert til å legge inn tilbud på ny transport med base på DB Schenker-terminalen på Rudshøgda.

- Det er første gangen vi kjøper MAN som nybil, fortsetter Sølberg. – Vi har hatt MAN for mange år siden, men da kjøpt brukt. For oss var det naturlig å velge MAN ettersom selskapet har tungbilverksted bare noen hundre meter unna.

Det er i denne omgangen snakk om syv TGM og en TGX.

Seks av TGM’ene distribuerer til Rena, Trysil, Løten, Elverum og Solør. Den siste TGM, som foreløpig ikke er levert, skal gå på en rute til Oslo og Østfold. TGX-trekkvognen har kjøring mellom Gjøvik og Rudshøgda, samt transport for en fabrikk på Brandbu.

Har 150 medarbeidere

HOB Gods har ellers sin tyngde i Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal, med avdelingskontorer i Trondheim, Orkanger og Kristiansund. Selskapet har faste distribusjonsruter i dette området og driver i tillegg også med langtransport i inn- og utland. HOB Gods har også termotransport av matvarer, containertransport og tanktransport av melk på programmet. I alt har selskapet rundt 95 biler av forskjellige merker og 150 medarbeidere.

Bilene

De syv MAN TGM 18.290 er nesten identiske. Bilene har en totalvekt på 19 tonn. D0836-motoren på 6,9 liter yter 290 hk og har et største dreiemoment på 1150 Nm. Girkassen er den automatiserte MAN TipMatic. Bilene har luftfjæring både foran og bak og er utstyrt med det lange L-førerhuset. Distribusjons-skapene har full sideåpning og er levert av Närko. Bakløfterne fra Z-løft har en kapasitet på 1500 kg. Alle bilene har også takspoilere og ryggekamera.

Trekkvognen er en MAN TGX 28.500 6x2 BLS med ni tonns parabelfjærer foran og luftfjæring bak. Den er utstyrt med MANs aller største førerhus, XXL, og den største motoren i D26-programmet (12,4 liter). Effekten er 500 hk, mens største dreiemoment er 2500 Nm.

Mer motor og moro, finner du i TransportMagasinet. Du kan få et godt tilbud på abonnement her.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063