23948sdkhjf

Gøy med statistikk: Så mye «koster» sjåføren

I nærdistribusjon utgjør sjåførlønnen nesten 60 prosent, i tømmerkjøring kun 35 prosent. Det er stor forskjell i hvilken andel lønnskostnaden utgjør i forskjellige typer kjøring.

Svenskene er flinke med tall.

I dag har jeg lånt en tabell fra Svensk Åkeriföretak (se under) som viser sjåførkostnaden som andel av transportens totalkostnad.

Se link her for masse god (svensk) statiststikk.

Nå skal vi aller først huske at dette er svenske tall. Dessuten er det gjennomsnittstall.

Likevel er det er all grunn til å tro at bildet ser noenlunde likedan ut i Norge.

Og det betyr at for to like sjåfører, men i forskjellige typer kjøring, kan andelen av det lønnen koster i oppdraget variere fra 35 prosent og helt opp til 57 prosent.

«Jajaja. Men spiller det noen rolle så lenge jeg får lønnen min?» tenker du kanskje.

Tja, sier jeg da. Det handler jo om å kjenne sin verdi.

  • Kjører du «dyr» transport, hvor lønn betyr mindre av totalbildet, er det antagelig enklere å be om lønnspåslag siden utslaget blir lite på totalen
  • Og kjører du «billig» transport, hvor lønn er en stor del av totalkostnaden, bør du i det minste fremheve for sjefen hvor viktig du faktisk er for oppdraget.

Dessuten må vi jo legge til at det ikke ligger rakettforskning bak sammenhengen heller:

Kjører du en diger og dyr maskin på lange strekninger som koster mye diesel, da sier det seg selv at sjåførens lønning utgjør en mindre del av totalen.

I hvert fall i forhold om jobben er å kjøre en rimelig distribusjonsbil den korte turen ned til bysentrum, for deretter stort sett å levere pakkene til fots.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.066