Fant 50 år gammel DAF i fortsatt drift
Tidligere i år ønsket DAF å finne hvilken bil fra fabrikken som fortsatt var i kommersiell drift. De satte i gang en DAF-jakt via facebook og utlyste en konkurranse over hele Europa.
Samtidig lovte de å komme tilbake når bilen var funnet.
Det har de nå gjort. Det dreier seg om en 50 år gammel A1600 som fortsatt rusler, nesten hver dag, i Nederland.
DAFs fabrikk holder som kjent til i Eindhoven, og det var faktisk ikke så langt unna at man altså fant dette klenodiet. I følge en pressemelding kom det inn flere kandidater fra sent 50-tall og tidlig 60-tall, men ingen av disse var fortsatt i kommersiell drift på offentllig vei.
Far og sønn Hoefnagels driver et familieforetak og har ikke mindre enn fire gamle DAF i drift. De er i tipp topp stand og er nok i dag like mye reklame for bedriften som transportmiddel. Bedriften kjører rundt med en nostalgisk opplevelsespark/tivoli og parkerer herligheten på vinterstid, men resten av året er det full fart.
I tillegg til en DAF 2800 fra 1975 og en 1600 fra 1971 har de også to A1600 fra 1968 og 1969.
Ikke mange igjen i Norge
I Norge er det ikke mange eksemplarer av gamle DAF igjen. På åttitallet gikk det riktignok en del av DAF 2800 og 3300. Av og til så man en 3600 også. Men i dag er det dessverre langt mellom bilene.
Enkelte eksemplarer var også stæsjet opp. Viggo Davidsen fra Vestby hadde en 3300 som på midten av 80-tallet ble kåret til årets grombil i Norge. Den har dog ikke lenger skiltene på seg.
Noen eksemplarer finnes allikevel med skilter fortsatt. Blant de eldste som undertegnede kjenner til, finner vi en DAF 2100 som ble levert ny til noen i Ålesund i 1980. Den finnes såvidt vi vet nå i Lyngdal i Numedal.
Kortfakta om DAF
I 1973 lanserte DAF sin 2800. Denne fikk en 11-liters motor på 280 HK og kunne bare leveres med lav hytte.
I 1982 så DAF 3300 dagens lys. 11-literen var oppskremt til 330 HK og i 1985 kunne man få DAF 3300 med Space cab. Samtidig lanserte de også toppmodellen DAF 3600, der motoren nå ga 373 HK. DAF 3300 / 3600 ble erstattet av DAF 95-serien i 1987.
DAF 95 kom for alvor i salg fra 1988 og bilen ble Truck of the Year dette året. Hytta var helt ny, skjønt man brukte fortsatt den velkjente 11 liter store motoren.
Bilen vakte oppsikt, da den var veldig stillegående. Inne i hytta ble det målt mindre støy enn i enkelte personbiler.
I 1994 slapp DAF en Super Space cab, der innvendig høyde var 225 cm. DAF 95 serien ble erstattet av DAF 95 XF i 1997.
Kilde: Dagens Norske Veteranlastebiler