23948sdkhjf

Tyrkisk Bring-transport stanset igjen etter juks

Det er ikke første gang. Ikke andre heller…. og heller ikke tredje…

Fredag ble en tyrkisk transport vinket inn på kontroll ved Nittedal. Det viste seg at sjåføren var på vei for å hente gods i Ålesund etter å ha levert Volvo-deler i Sverige. Kontrollørene fant ved kontrollen ut at det «manglet» noen mil mellom Trelleborg og Nittedal. Nærmere bestemt 30 mil på denne strekningen og minst 50 mil totalt.

Sjåføren påsto først at det var noe galt med skriveren, men måtte etterhvert gi seg og innrømmet at han har brukt magnet på gearkassa for å sette skriveren ut av spill. Dermed er det ingen som vet hvor lenge han har kjørt. Det var videre tuklet med kjøreboka for CEMT-tillatelsen og bilen hadde heller ingen fungerende bombrikke.

- Det er flere forhold ved denne bilen som viser at den nærmest er preparert for juks, forteller Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim trafikkstasjon til tungt.no. Han ønsker ikke å gå i detalj om dette, men forteller at samme bedrift tidligere har blitt stanset for tilsvarende forhold.

- Tungt.no har omtalt denne tyrkiske transportøren ved tre tilfeller tidligere. Er det slik å forstå at bedriften er stanset ytterligere ganger med brudd?

- Ja, dette er et firma vi har stanset med forskjellige brudd utallige ganger, sukker han.

Skal ikke transportere for Bring

Selskapet har ved flere tilfeller blitt stanset med stygge brudd på lovgivningen mens de fraktet gods for Bring. Etter siste avsløring på tungt.no, fortalte Bring at denne transportøren ikke lenger skulle få utføre frakt for Bring.

Nå viser det seg altså at den tyrkiske transportøren er tatt for juks igjen. For tredje eller fjerde gang (som vi er kjent med) med gods for Bring. Hvordan er det mulig?

- Vår leverandør har her brukt en underleverandør som er sperret i våre systemer. Det er en uønsket bestilling, og vi skal ta opp dette med den aktuelle leverandøren og gjøre dem oppmerksom på at vi ikke godkjenner denne underleverandøren i fremtiden. Det forteller pressesjef i Posten/Bring, John Eckhoff da vi henvender oss om saken.

Stanset gjentatte ganger

Første gang transportøren ble omtalt på tungt.no var i 2016 etter en kontroll som avslørte en relativt lik hendelse som den på fredag. En magnet satte fartsskriveren ut av drift. - Det verste med slik kjøring er at man setter ut både ABS, EBS og hastighetsbegrenseren også. I tillegg kan jo sjåføren ha kjørt et døgn i strekk uten at vi vet det, fortalte Rogneby den gangen. Senere ble samme transportør stanset med manglende dokumenter på sjåføren. Papirene hadde sjåføren etter sigende glemt igjen på en losseplass i Sverige.

Da vi gravde dypere, fremkom det opplysninger om at selskapet også var stanset med en bil der det ble funnet svært tekniske juksemidler som satte hele fartskriveren ut ved hjelp av en fjernkontroll. Det er avansert manipulering.

Ved flere av tilfellene er selskapet stanset på Jessheim.

- Hva er grunnen til at de blir stanset hos dere og ikke andre steder, Rogneby? Det indikerer vel store mørketall, altså at juksetransport passerer andre plasser i Norge uten å bli oppdaget?

- Det kan jeg nesten ikke svare på. Men vi er et godt team her og det gir gode resultater.

- Hvilke tanker gjør du etter at samme selskap til stadighet blir stanset på denne måten? Det later ikke til å stoppe?

- Dette er kriminalitet satt i system. Det kommer vi ikke utenom når det skjer gang på gang. I slike tilfeller er det ofte slik at selskapet skylder på sjåføren, selv om de er nødt til å vite det på kontoret også.

- Hva har konsekvensen blitt?

- Som oftest er det sjåføren dette går ut over. Han får en bot og blir utvist. Når det gjelder anmeldelsene vi har levert inn på bedriften, er jeg redd flere av disse har blitt henlagt. Sist jeg anmeldte bedriften etter at vi stanset en «magnet-bil» ble saken henlagt ettersom loven ga særskilt grunnlagt for dette. Rent ordrett sto det at "iretteføring ikke var mulig ettersom forholdet lå utenfor norsk juridiksjon".

- Så dermed fortsetter disse transportene?

- Ja, det kan nesten se sånn ut.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094