23948sdkhjf

Etter noen mil i Volvo FM

I Spydeberg lever FM-nettet i beste velgående

Vi prater naturligvis om Volvo FM og Jørgenrud Brensel som har seks eksemplarer. Vi har kikket nærmere på én av dem og pratet med en ung sjåfør om hennes tanker om bil og yrke.

Daglig bruk:

- Daglige sjekkpunkter, enkelt eller plundrete?

- Enkelt nå som jeg har vært med så lenge. Det blir rutine. Esso har egne sjekkpunkter som jeg også må gjøre daglig og månedlig.

- Brukes automatiserte sjekkpunkter/fjernsjekk i app eller annet?

- Nei. Jeg bruker ikke appen til Volvo, men jeg synes det er enkelt å gå inn i displayet. Det er lett å forstå. Det er som å bruke en telefon.

- Påfylling av AdBlue, spylervæske OK?

- Ja. Enkelt å komme til AdBlue. Jeg fikk påfyllinga plassert ved siden av dieseltanken for å gjøre det enklere. Vet om noen som har den på den andre siden.

- Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

- Ja, jeg er vel blant de få som fortsatt driver og legger på kjetting, haha. I denne kjøringen kommer vi ofte inn på dårlige veier. Jeg tror faktisk jeg satt rekord i år ettersom jeg måtte legge på og ta av kjettingen tre ganger i løpet av samme dag. Vi bruker lettkjettinger. I fjor holdt det med sandstrøeren. Det er bedre å legge på en gang for mye enn en gang for lite. Så er det jo også litt annerledes med vår last enn for eksempel massetransport. Om en last med grus ligger i grøfta, så er det en sak, men om jeg ligger på siden med diesellekkasje blir det førsteside i VG med en gang.

- Enkelt å skifte vindusviskere?

- Ja. Det er det. Har ikke gjort det på denne bilen, men det er på samme måte som min forrige bil.

- Hvor ofte har du være på verksted for å oppdatere bilen?

- Denne bilen har bare vært inne etter at påbygget ble satt på. Da tok de små justeringer med kamaera og knapper. Skal inn nå etterhvert på ettårssjekk.

Hyttelivet:

- Førermiljø, plusser og minuser?

- Er veldig glad de har beholdt de store skapene over køya. Vi har mye utstyr med oss og trenger ekstra skift, regntøy og varme klær. Da er god lagring positivt.

- Sikt og blindsoner?

- Vi har satt på kamera bak på høyre side, den tar mye av blindsonene. Så har jeg ryggekamera og kamera nede på høyre side. Det bruker jeg mye. Jeg har plassert det slik at det utfyller speilet og fanger opp andre punkter. Det hender nok at noen stusser på plasseringen min under kjøring; det kan se teit ut, men det er for å fange opp mest mulig av trafikkbildet.

- Hvor nært bilen ser du asfalten?

- 280 cm. Men det er når jeg ikke bruker speilet foran fronten.

- Sover du godt? Seng og gardiner OK?

- Nå sover vi ikke i bilene. Har lagt på eget pledd på senga. Det er både for å bevare den og for å gjøre det hjemmekoselig. Jeg tilbringer så mange timer i bilen at det er viktig å ha det ordentlig rundt seg.

- Hvordan fungerer kantina? Kjøleskap, muligheter for å smøre mat.

- Bruker ikke det. Det var selvsagt alternativer, men vi har med matpakker og kommer hjem hver ettermiddag. For vår del er det viktigere med skapplass.

- Inngang, stigtrinn, håndtak OK? Hva med bagasje?

- Det er det. Det er derfor vi har FM og ikke FH. Jeg er mange ganger ut og inn av bilen i løpet av dagen. FM er veldig grei ettersom den har et trinn mindre. Vi skal jo være kjappe og effektive i hverdagen, haha.

- Høyde fra gulv og ned, antall trinn?

- Tre trinn og 1,25 meter opp.

- Bevegelighet. Har du nok gulvplass?

- Ja. Er begrenset hva jeg trenger i en FM.

- Bruker du passasjersetet mye når bilen står stille?

- Nei.

- Har du nok lagerplass? Mer av små eller store rom?

- Vi har spesifisert for å få mest mulig skap. Inne i hytta har vi de personlinge tingene, mens utstyret vi bruker hos kunden gjerne er i skapene på påbygget.

- Har du speil? Innvendig belysning OK?

- Ja. På solskjermen er det skjerm. Innvendig belysning er bedre på denne nye bilen kontra 2006-modellen jeg tidligere hadde. Det er enkelt å dimme og styre ved å vri på et hjul enn enn knapp. På samme måte er det med klimaanlegget. Det går på hjul.

- Solskjermer, lett å betjene og ikke minst; virker de?

- Ja, de virker godt.

- Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

- Skal vi se… Tror det jeg ville valgt litt annerledes gardiner. Fargestripene der går ikke igjen i noe annet. Ellers har vi allerede satt på ekstra stoltrekk og valgte farge der for å ta igjen interiørfargene. Dessuten er skinnet i originalstolene svakere enn det vi har satt på. Tilslutt er det enklere å bytte trekk enn å skifte stol. Vi går jo mye ut og inn og sitter ikke i finstasen eller olabukse. Vi jobber og blir møkkete og disse trekkene er enkle å ta kluten på og bruke grønnsåpe når det trengs en vask.

- Noe som støyer eller klirrer?

- Nei.

- Har du nok egnet plass til papirer og slikt?

- Ja. Har egne seksjoner i skapene. I tillegg bruker jeg OTC-maskinen som Esso krever. Det meste ligger på data der.

- Vindsus?

- Nei.

Kjøreegenskaper:

- Retningsstabilitet. Tør du ligge på hvitstripa?

- Ja. Det gjør jeg. Vi kjører jo på så smale veier at alternativet er å knuse speilene. Vi må, enten vi vil eller ikke. Retningsstabiliteten er bra, men vi må være oppmerksomme ettersom det kan skvulpe i tankene. Det har mer med last enn bil å gjøre.

- Kjører du automat eller manuell? Hvorfor?

- Automat, men ofte vinterstid setter jeg i manuell slik at den ikke gearer feil opp bakker og slikt. Da låser jeg den i ett gear.

- Hva tenker du om denne kassa i forhold til andre du har kjørt?

- Liker veldig godt programvaren. Valgte den selv. Volvo har forskjellige alternativer ut fra kjøringa og denne passer meg veldig bra.

- Retarder, automat eller manuell? Hvorfor?

- Er ikke retarder på denne. Kun motorbrems.

- Fornøyd med boggiløft og avlastning?

- Veldig. Det er også noe jeg bruker mye, spesielt vinterstid. Denne knappen har jeg også satt lett tilgjengelig. Avlaster litt, så klarer den siste biten greit.

- Skal vi si noe om dekkslitasje?

- Vi bruker Michelin og er veldig fornøyde med det. Denne har jo ikke gått så langt, så det er ikke så mye å prate om.

Førerassistentsystemer:

- Hvilke fungerer bra?

- Cruisekontrollen bruker jeg på motorveien. Den er enkel å bruke nå som den ikke er på egen spak, men er plassert på rattet. Det gjør den lett å bruke.

- Hvilke kobler du bort?

- Jeg kobler bort varsling om hvitstripe. Det er fordi man fort kan bli litt sløv når den hele tiden varsler og faren er dermed at man kanskje ikke tenker over varslingen når den virkelig trengs på en stor vei. Det er altså ikke slik at jeg ikke ville hatt den, men jeg kobler den bort når den ikke er nødvendig.

- Har du opplevd automatisk nødbrems.

- Ja. Det var ingen farlig situasjon. Det var en syklist som kom opp på siden. Jeg hadde sett ham og hadde full oversikt, men på et punkt slo altså nødbremsen ut. Det var da jeg oppdaget at jeg hadde det, haha.

Det digitale instrumentpanelet:

- Er det enkelt nok å lese det som vises?

- Ja. Nå er jeg veldig glad i tekniske duppeditter. Alt jeg kan trykke og finne ut av er bra. Så kan jeg heller velge bort eller la være å lese om det blir for mye informasjon. Det er enkelt å manøvrere med knappene på rattet.

- Er det enkelt nok å finne frem i menyene til det du trenger?

- Ja, det tror jeg at jeg allerede har svart på, haha.

- Kan du skreddersy instrumentvisningen til dine behov?

- Ja. Det som er fint er at valgene lagrer seg. Her er det tre ting du selv kan skreddersy som vises i hovedmenyen mens du kjører. Det er fint.

- Har bilen førercoaching fra produsent?

- Ja, men det har ikke vært aktuelt å benytte seg av for oss.

Telefon, radio, musikk, navigasjon:

- Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

- Når det gjelder navigasjon har jeg alltid likt Garmin. På denne modellen er det også kamera. Når det gjelder dab-radioen er jeg glad denne er såpass ny at dette er integrert. Jeg liker ikke adaptere og vil at det skal være rent og ordentlig her. Ellers bruker jeg telefonen mye opp mot anlegget og streamer via bluetooth.

- Er det lett å koble opp telefon, finne radiostasjon og plotte rute?

- Ja. Det er jo den veien utviklingen går. Vi bruker jo telefonen til alt. Skjermen er så fint plassert og oversiktlig uten at man må styre for mye. Dermed blir man heller ikke uoppmerksom eller farlig i trafikken.

Kommunikasjon med kontoret/kundene:

- Hvordan holder du kontakt med kjørekontoret og mottar/registrerer oppdrag?

- Jeg bruker propp i øret med telefon. Snakker en del i telefon for å koordinere med kollegaer i løpet av dagen. Ofte er det nemlig slik at en kunde ikke forteller nøyaktig hvor mange liter han trenger, men vil kanskje ha «full tank», noe som kan innebære alt fra 500 til 1500 liter. Om jeg selv har for lite, snakker jeg kanskje med en kollega for å høre om han kan stikke innom om han har nok. Vi sjåfører tar forøvrig i mot mange bestillinger. Om noen ser at vi er hos naboen, stikker de gjerne bort og bestiller selv. Jeg tror mange kunder også liker den personlige kontakten og å prate med oss som kjenner forholdene enn å ringe inn og bestille fra et kontor i Oslo.

- Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?

- Der har vi manuell løsning. Det er stort sett jeg som laster ned på alle bilene. Vi har seks biler.

Design:

- Hvilken lastebil er den peneste å se på og hvorfor?

Jeg synes jo denne er penest. Spesielt fronten liker jeg. Jeg har ikke så mye ekstrautstyr, men denne bilen har de pene, rette linjene som jeg synes er fint.

Jørgenrud Brensel AS v/Kjell Jørgenrud

- Hva var den utløsende faktor for at dere kjøpte akkurat denne bilen? - Det er fordi jeg er veldig glad i Volvo. Både når det gjelder personbil og lastebil. Jeg har mange veteranbiler også. Er forventningene innfridd? - Jeg vil si ja. Det er det. På de to siste bilene er det dobbel clutch og lett styring som var de to største enkeltfaktorene. - Bilens spesifikasjoner? Den heter Volvo FM 13.540 Euro 6. - Serviceavtale? I så fall hvilken? - Ikke på denne bilen, men vi har på en av de andre som er fireakslet. Den går på sølvavtale fordi vi ikke kjenner denne kombinasjonen så godt. - Når ble bilen tatt i bruk? - Januar 2018 - Type kjøring? - Heter det distribusjon av flytende brensel og drivstoff? Tror vi sier det. - Km.stand? - 13.100 km - Finansiering? - Leaset via Volvo finans på 5 år.

Fakta om sjåfør:

Navn: Kari Jørgenrud Alder: 28 Bosted: Spydeberg Fartstid: 7 år. Kjørt mest: Bare Volvo Sjåførens melding til fabrikken: - Det som nå er genialt er den nye dual clutch og styringa. Dynamic steering er fantastisk. - Og hva bør forbedres? - Jeg har endret mange ting før vi satte bilen i bestilling. Tror vi har tatt det meste av forbedringene allerede der. Vi flyttet flere av knappene, slik som standstrøer-knappen og muligheten til å heise hele bilen via helluft. Det betyr igjen at jeg ikke trenger å se etter knappene, jeg vet hvor de sitter. Alt er tilgjengelig. Skal jeg peke på noe, må det være at dabradioen faller ut, men det er jo ikke Volvos feil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093