Sjåførene løser dette «problemet» ved å kjøre døgnet rundt
Onsdag ble denne varebilen stanset rundt klokken 18.00 i en kontroll ved Riksvei 7 ved Brimnes. Sjåføren hadde lastet bilen i Oslo og var på vei til Bergen.
Bilen ble på kontrollen veid inn til 4500 kilo, mens tillatt totalvekt var 3500 kilo. Dermed måtte varebilen losse 1000 kilo før han fikk kjøre videre.
Eidfjord Bilberging ble kontaktet og hentet derfor tre av pallene med varer.
Så lang er alt greit. Men det som videre skjer, gir grunn til ettertanke. Det mener Sjur Nesbø ved utekontrollen hos Statens vegvesen.
- Sjåføren fortsatte til Bergen med lovlig vekt og avtalte så med Eidfjord bilberging at han skulle komme tilbake og hente de resterende varene klokken 04.00 i natt og deretter kjøre også disse til Bergen. Senere fikk vi bekreftet at varene ble hentet i sekstiden i morges. På disse kjøretøyene er det ikke krav til fartskriver. Sjåførene trenger heller ikke forholde seg til reglene om kjøre- og hviletid. Det blir veldig mange timer sammenhengende jobb for denne sjåføren, forteller Nesbø.
- I klartekst kan man altså si at dere har stanset ham for et trafikkfarlig forhold, men sjåføren «løser» det ved å utsette seg for et annet? Han kjører jo «døgnet rundt» uten å hvile og blir dermed farlig i trafikken fordi han ikke får sin søvn?
- Ja, mange gjør nok det.
- Hvilke tanker har du om dette?
- Det er jo ikke bra. Det er trafikkfarlig, dessuten tar de jo kjøringen fra de store bilene som burde hatt den. Flere tror nok at de kan ha med mer last enn de kan. Du ser jo på bildet at det ikke er mye last som skal til før slike biler blir for tunge. Dette var norsk sjåfør og norsk bil.
- I fjor kom det en endring som medfører at tunge varebiler raskere kan bli anmeldt?
- Ja, det skjedde også i dette tilfellet. Sjåføren ble anmeldt og vil få en reaksjon.
Men allikevel ser dere fortsatt mange slike kjøretøy med overlast?
- Ja. Problemet har økt.
- Og dere kan ikke gjøre noe?
- Vi må slippe dem rett ut på veien etter lossing. Om reglene i forhold til arbeidstid i arbeidsmiljøloven skal håndheves, må arbeidstilsynet på banen.
- Men de er ikke til stede ved kontrollene?
- Nei. Det er sjeldent.
SISTE: Sjåføren mener saken ikke er korrekt fremstilt. Les hans versjon her.