23948sdkhjf

Skal utrede «forbud» mot M+S merkede dekk

Samferdelsministeren ber vegdirektoratet vurdere det rettslige grunnlaget.

Denne helgen står igjen i norske lastebileieres stjernetegn. NLF sin Transportkonferanse er i gang med mange tunge navn og et interessant program.

Først ute denne gang var samferdselsminister Jon G. Dale. Og naturligvis var det dagens hotte tema, nemlig kjøring i vårt vinterland som sto på agendaen.

- Vi må samarbeide om utfordringene. På tross av alt vi har fått til de siste årene med økte kontroller og mer regelverk, ser det ut til at vi aldri får «tatt den siste bilen». Men vi må ikke gi opp. Vi må fortsette jobben vi har gjort de siste årene.Vi har fått gjennomslag i EU for at vi må ha større vinterkompetanse for sjåførene. Fra 2020 vil det bli stilt strengere krav til sjåførers kompetanse for kjøring under ekstreme værforhold, fortalte Dale.

- Det viktigste er dog at vi må få tatt og stoppet de som kjører her med for dårlig utstyr. Om det er mulig må vi holde dem i ro til forholdene er bedre.

Mandag denne uken fikk jeg innspill fra NLF om ytterligere grep for å stramme inn regelverket. Et av forslagene jeg fikk var å forby M+S merkede dekk, forteller Dale.

- I dag har jeg sendt brev til vegdirektoratet og bedt dem vurdere det rettslige grunnlaget for dette.

Tungt.no vil anta at han mener å stramme inn slik at M+S ikke lenger vil være minstekrav til vinterdekkmerking. Dekk kan fjerne ha flere merkinger, så et M+S-merket dekk vil trolig ikke bli forbudt, men det vil stilles krav om annen merking i tilllegg.

Dette er ikke noe nytt. De fleste organisasjonene har krevd dette lenge og senest i fjor på forrige transportkonferanse sa daværende minister Solvik Olsen at de helt konkret pratet om det samme kravet som Tyskland har, nemlig merket kalt «Three Peak Mountain Snowflake». Dette er en EU-regulert standard som også setter krav til gummiblandingen.

At det nå løftes opp til vegdirektoratet er dog en god ting. Ballen ruller, selv om det kanskje ikke går så fort som vi ofte ønsker. Tungt.no har tatt temaet opp hver vinter siden vinterdekkreglene kom i 2013.

Dale avsluttet temaet med å fortelle at eventuelle innstramminger skal gjøres med utgangspunkt for ikke å øke kostnadene for norsk lastebilnæring.

- Dere lever i konkurranse med utenlandske leverandører, men vi må samtidig ha tilstrekkelig sikring for at de som opererer i Norge er skodd for forholdene.

Helt avslutningsvis takket Dale for samarbeidet med lastebilbransjen med følgende ord: - Vi jobber ikke på hver vår kant. Vi har felles mål - nemlig å ferdes trygt på norske veier.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078