Denne «Reodor Felgen»-løsningen kan være livsfarlig
Det er ved første øyekast ikke så lett å se. Men bildet viser utløseren på en svingskive. En stropp er festet i denne, trolig for at det skal være enklere å løse ut låsen.
Vi ser også at toppen av hjulavskjermingen er borte.
Det er her problemet ligger, forteller Geir Leon Hetle. Han er inspektør ved Statens vegvesen i Førde.
- Så lenge det er en skjerm her, ville det ikke vært noe problem. Men mange at bilene i dag er så lavbygde at toppen på skjermen fjernes. Det gjør det blant annet enklere å legge på kjetting.
Når avskjermingen er borte, kan en slik stropp falle ned mellom tvillinghjulene og låsen på svingskiven kan utilsiktet bli løst ut.
- Det har vært tilfeller der tralla har ramlet av under kjøring, og vi mistenker at dette kan være en årsak. Det er heller ikke så rart om man tenker etter. En kraftig stropp eller wire som ramler ned mellom hjulene får mer enn nok kraft i seg til å kunne utløse låsen, advarer Hetle.
Kontrollørene ser ulike varianter av temaet. Ofte er det brukt tau, wire eller stropper for å gjøre det litt enklere å koble fra tralla.
Mangler toppen av hjulavskjermingen, kan ikke denne løsningen brukes, avslutter han.