23948sdkhjf

Ville smøre svingskiva med snø

Hadde ikke råd til smøring - måtte vente 17 timer på landsmann.

Snøkaos og vanskelige føreforhold dominerer nyhetsbildet disse dagene. Statens vegvesen kontrollører sjekker dekk over en lav sko.

På Seljestad var det kontroll fredag ettermiddag der 31 tunge kjøretøy ble kontrollerte. Det ble syv bruksforbud for uegnede dekk for transportene som var på vei mot Haukelifjell i snøføret.

En av disse var en utenlandsk transport med sommerdekk på hengeren som måtte legge på kjetting før videre kjøring. I tillegg var flere av surrestroppene i dårlig stand. Transporten besto av traktorer som skulle til Romania.

Men det tok sin tid før sjåføren kom seg videre. Det forteller Dag Rykkje ved Utekontrollen hos Statens vegvesen.

- Svingskiven var så tørr at det var problemer å svinge. Dette er ekstra farlig på glatt føre vegbane. Friksjonen mellom trekkvogn og tralle blir så stor at trekkvogna helst vil fortsette rett frem uten å svinge, forklarer han.

Sjåføren fra Romania hadde ikke penger til å kunne kjøpe smøring. Han ville prøve å smøre svingskiva med snø.

Dette er selvsagt ikke godt nok. Dermed ble transporten stående på Seljestad i 17 timer for å vente på en kollega som kunne komme med smøring, sier Rykkje.

Den samme problemstillingen kommer opp fra tid til annen. Rykkje har også tidligere omtalt problemet.

- Dette er en litt glemt problemstilling, fortalte han da. Han ser av og til tørre svingskiver når han etterforsker ulykker og utforkjøringer med vogntog.

Det er helt klart viktigere å smøre svingskiven på norske vinterveier enn på Autobahn i Tyskland, påpeker han.

Flere norske yrkessjåfører tungt.no har snakket med forteller at de smører svingskiva ukentlig.

Den samme kulturen har de kanskje ikke lenger sør i Europa, der det både er bedre veier og mindre vinter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063