På tide å ettertrekke!
Kombinasjonen sprengkulde, varme hjul og kjettingbruk får hjulene dine til å løsne.
Helgeland Bilberging måtte nylig rykke ut til en lastebil som hadde mistet begge drivhjulene på E6. Den uheldige viste seg å være tungbergeren til kollegaen fra Sandnessjøen. Her forteller Geir Inge Pettersen fra Sandnessjøen Biloppsamling hva som skjedde.
- Jeg kom kjørende og møtte tre biler da det smalt. Først trodde jeg en av dem hadde kjørt i meg, men så fikk jeg se et av drivhjulene mine forsvinne i grøfta på venstre side, helt uten forvarsel. Det andre dro forbi meg og fortsatte et stykke langs E6. Antakelig hadde det bedre veigrep enn meg, sier han og velger å ta det hele med et smil.
Likevel, det kunne gått mye verre om hjulene hadde frontet med en personbil.
- Med det føret vi har nå, med kjettingspor i snøen og kuldegrader, så skjer det noe med hjulboltene. Folk må huske på å etterstramme, oppfordrer han.
Bergingsbilen dette skjedde med var ikke så mye i bruk, den har stått mye i ro etter at vinterhjulene kom på. Pettersen velger å legge skylden på momentstaven denne gangen.
- Den er flott de første slagene, men så slår du en stund og det blir dårligere og dårligere. Jeg har aldri likt den, innrømmer den erfarne tungbilmekanikeren fra Sandnessjøen.
Oppskriften hans er i stedet å stramme etter så hardt det går.
Det føret vi har nå med kjettingspor i snøen, har en voldsom effekt på hjulene. Når folk ettertrekker kan de gjerne gjenta det etter en stund også, er dagens oppfordring fra Nordland.
Gode råd får du også i papirversjonen, TransportMagasinet. Klikk her for abonnement.