23948sdkhjf

Husk å sjekke svingskiven

Svingskiven er ikke nødvendigvis helt i lås, selv om det kan se slik ut.

Så har nok en uheldig sjåfør mistet tralla. Denne gangen med fullt fiskelass på E39 i Hordaland.

Dette er hendelser man hører om med jevne mellomrom, og trolig er det også snakk om sjåførfeil i mange tilfeller. En ekstra sjekk av utløserhåndtaket kan være avgjørende, mener Dag Rykkje i Statens vegvesen.

Etter å både ha hørt om og sett flere tilfeller av traller som løsner fra trekkvogner, mistenker han at det kan ligge en årsak i sjåførenes siste sjekk av låsemekanismen.

Han bestemte seg derfor for å forske litt på saken i egen regi.

- Som sensor på førerprøver, sjekker jeg alltid nøye hva som skjer når kandidaten kobler på tralla. Svarer vedkommende ja på spørsmål om han eller hun er klare til å kjøre, uten å først ha sjekket om håndtaket er i lås, blir det stryk, sier han.

Her forteller Dag Rykkje hva han har oppdaget etter egne tester hjemme i garasjen.

- Når tralla blir koplet på, smeller låsen på. Det er likevel ikke alltid slik at også utløserhåndtaket blir låst. Når så håndtaket ikke er låst, og man begynner å kjøre, vil låsetappen gradvis presse utløserhåndtaket utover, helt til låsen er åpen og tralla ramler av, forklarer Rykkje.

Han forteller til slutt om hva han avdekket, med en tralle som sto på støttebein. -Jeg prøvde å koble på, uten at utløserhåndtaket gikk helt i lås. Tralla hang fast, men håndtaket kunne likevel dras ut. Jeg satte meg inn i bilen og nappet frem og tilbake mellom ti og femten ganger. Da ga låsen seg og så løsnet tralla. Ute langs veien kan man kjøre mange kilometer før dette skjer, påpeker han.

Rykkje presiserer at han kun har testet ut dette på en type svingskive.

Sjekk samtidig om du har abonnement på TransportMagasinet. Hvis nei, kan du klikke her!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08