23948sdkhjf

Norges råeste lastebilutleie?

Det ligger stor verdi i et godt navn. Konseptet «Holtan V8 utleie» setter sjåføren på plass der han og hun hører hjemme - i førersetet.

Å drive lastebilforretning har aldri vært helt enkelt. «Lidenskap og lidelse» er nok de to mest dekkende ordene:

  • Lidenskap for bilene og kjøringen.
  • Lidelse når det kommer til kostnader og marginer.

Rune Holtan er en mann med lang og profilert fartstid på leverandørsiden i så henseende. Han ble sist portrettert i TransportMagasinet 1-19 med sitt nye selskap Holtan Bil, og har ikke minst tung familiær ballast på transportørsiden.

Og når Holtan nevnes eller konsulteres er det et par dilemmaer som stort sett alltid dukker opp:

  • Skal lastebiler eies eller leies?
  • Og er det bileier eller sjåfør som bestemmer bilmerke og utrustning?

Holtan V8 utleie

I Holtans sistes sprell «Holtan V8 utleie» er det gjort klar prioritering: Det dreier seg om leie – og det er klassiske sjåførønsker som har fått prioritet. Men det hadde ikke vært Holtan uten en porsjon «moderasjon» i bunn likevel.

  • For det første er dette begrenset til Scania – for hvem andre leverer V8?
  • For det andre gjelder det 520 og 580, ikke 730 – men heller ikke 500 må vite

- Det handler om at vi har gjort har gjort avtale med Norsk Scania for leveranser i 2019 og 2020 der bilene skal brukes til utleie, forteller Holtan. Han legger til at alle bilene skal gå på gullavtaler og blir samtidig administrert med servicer og rep av Norsk Scania ved alle norske anlegg.

- Avtalen med Scania både sikrer et trygt partnerskap kundene vil sette pris på, samtidig som det gir en smidig løsning for mitt lille firma, forklarer han.

Tydelige priser

Det fine med Holtans løsninger gjennom tidene er ikke nødvendigvis at de er de billigste. Til gjengjeld er de svært åpne og forutsigbare når det kommer til kostnader. I dette tilfellet blir det mulig for enhver lidenskapelig transportør å avgjøre om V8 Premium er noe hun eller han kan koste på – eller om det rett og slett er for råflott.

Holtans V8-priser er basert på årsleie, drøyt 140.000 km kjørelengde, og regnet om i månedspris. Og det handler om 6x2-trekkere med 3,15 akselavstand:

  • R520 koster 27.500 kroner i måneden
  • R580 koster 28.500 kroner i måneden

Så allerede der får vi jo satt presis kostnad på leie av 60 ekstra hestekrefter. 12.000 kroner i året…

Merk at Holtans priser naturlig nok ikke er «all inclusive». Du må selv stå for diesel, dekk, vask, forsikring, bompenger og vektårsvgift.

Utstyret man ikke "trenger"

- Og så har vi har satt opp en utstyrsliste med alt du trenger – og plusset på med en lang option-liste med ting man strengt tatt ikke trenger.

- Men hør, det er da ikke helt Rune Holtansk å være så løssluppen?

- He he. Nei, men jeg er entusiast, da. Og når vi har dratt stikken helt ut hva gjelder innvendig utstyr, så er grunnen kort og godt at det er det kundene etterspør for tiden.

- Vær litt mer presis da Rune, med eksempler på utstyr det ikke er helt vanlig å ta seg råd til på nye Scania?

- Nå er det ikke sånn at noe av dette er unikt hver for seg, men i samlet pakke blir det som regel så dyrt at de fleste velger enn middelvei. Jeg kan jo nevne for eksempel elektrisk takluke, sort skinn V8-pakke med røde kontrastsømmer, premium ventilert sete, micro/kjøleskap/trakter, 7-toms skjerm med lastindikator og navigasjon.

- Snakker vi bare innvendige godsaker?

- Neida. Toppbøyle med 6 fjernlys hører med, sideskjørt og kjettingkroker og så videre.

- Du sier 2019 og 2020. Er dette biler du har på lager allerede eller? Og hvor mange Holta V8-ere har du ambisjoner om å få ut i markedet?

- Jeg har skrevet flere avtaler, men ikke levert ennå, for disse har god tid. Samtidig er jeg nå på fjerde nybilevering på direkte salg. Men for min dette et prosjekt jeg er forberedt på å jobbe opp over et år eller to for å komme til det «riktige» volumet.

- Og det betyr?

- Delingsmodellen med Scania, med gullavtale, C300 og så videre betyr at administrasjonen her hos meg blir forenklet. Det jeg sørger for er månedlig pengestrøm og ikke minst god logistikk med biler som skal inn og ut. Og med en slik modell kan jeg håndtere omtrent 60 biler i omløp uten å ansette.

- Men Scania er jo ikke for alle, hva blir det neste? «Holtan 750 Luksus» kanskje?

- Nei. Nå har jeg jo nylig forlatt et veldrevet utleieselskap med Volvo i stallen, og har ikke tenkt å utfordre Volvo med det første. Jeg har ikke tenkt å lage det for stort heller forresten. Personlig er målet å skape en virksomhet jeg kan kose meg å drive.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078