23948sdkhjf

Jon Georg Dale får sjåførskryt

- En veldig hyggelig fyr. Han kunne gjerne få sittet på helt til over Hokksund om han ville, sier Rune Øvretveit etter E16-befaring.

E16 fra Bergen til Voss er en verkebyll for ikke bare Hordaland, men alle som skal ha varer øst-vest eller motsatt.

I dag har samferdselsminister Jon Georg Dale vært på befaring. Foruten viktige møter med bla. Aksjonsgruppen E16, har han også kjørt Vaksdal til Voss med Rune Øvretveit. En tur i passe standard vestlandsvær.

- Det var virkelig hyggelig reiseselskap, forteller Rune, som i skrivende stund er på vei videre østover. – Dale var en jordnær og fornuftig mann mens jeg hadde ham på tomannshånd.

- Det var bare dere to?

- Ja, det blir best slik tenkte jeg. Både TV2 og NRK ville jo ha journalist inn i bilen også, men det hadde nok blitt litt anstrengt.

- Hva pratet dere om?

- Det ble egentlig veldig mye og bredt, og kanskje ikke så dypt om akkurat E16. Jeg likte jo godt at han også var opptatt av at det ikke bare er vei til Voss det handler om, man skal jo videre ut i landet også. Han var opptatt av helheten, å få bygget helhetlig nasjonal infrastruktur.

- Og dere stoppet underveis?

- Det ble et stopp på en litt trang rasteplass og intervjuer, ja. Ikke vanskelig, men nok til at jeg med semi måtte koble fra hydraulikk og luft for å få snudd.

- Hadde han peil på lastebil?

- Ikke verst. For det første var han jo kjapt av seg med skoene, selv om jeg hadde lagt fram gummimatte til ham, og det kan man jo like. Og i motsetning til mange, skjønte han fort at bilen min ikke er helt standard innvendig, ja.

- Men du fortalte ham vel ett og annet om hverdagen på veien også?

- Jada. Jeg måtte konfrontere ham med transportregisteret og TLF, og at det han hadde svart med var fra en helt annen tid. Hehe, jeg sa egentlig TLF ganske mange ganger.

Og så snakket vi helt ned i detaljer som at rumlefelt i midten på smale vestlandsveier faktisk ikke er bra, det kan fort skje at hjulet til tungtrafikk i begge retninger kan skli nedi, om du skjønner. Oi, skjønner, sa han

- Du tok vel opp bompenger?

- Å ja. Fortalte f.eks. om flotte nye tunnelen ved Skjervet som nå i praksis er stengt grunnet prisen over Hardangerbroen. Det virket som at han synes det var hårreisende og måtte finne ut hva som egentlig hadde skjedd her. Samme om de kaller det en turistvei, men vi trenger et alternativ over Hardangervidda også, fikk jeg sagt.

Ja, og så tok jeg opp dette med døgnhvileplasser da vi passerte den på Kvåle. Jeg har prøvd å sove her mange ganger, sa jeg, men ser du hvor skakt og skeivt alle bilen står, spurte jeg. Ja, han skjønte jo det også.

- Det høres ut som om du har tro på ministeren?

- Ja. Og jeg tror veitransporten kommer godt ut av det med ham som minister. Han tenkte vei, ikke bare tog eller båt.

Anthun også fornøyd

Stig Tore Anthun fra Aksjonsgruppen E16 er også fornøyd med dagen. Se sak fra i går her.

- Ja, jeg er rimelig fornøyd. Vi fikk riktignok ikke helt håndfaste og konkrete lovnader, men det ble lovet at det skulle gå i orden så sant alle planer og forberedelser gikk sin gang. Og siden regionvegsjef Helge Eidsnes fortale at Vegvesenet er i rute, har vi helt klare forventninger til at første spadetak blir satt i 2022.

- Jeg har faktisk invitert ministeren til at vi skal ta første spadetak sammen den 2. januar 2022, og det tok han meg i hånden på foran både presse og publikum, humrer Stig Tore Anthun fornøyd.

OBS: Og om vi er heldige, og ikke andre verdensnyheter trenger seg frem, kan det gjerne bli en TV-lastebilsnutt med både ministeren, Rune og Stig Tore i kveld. TV2 kl. 18.30 er et mulig tidspunkt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078