En hyllest til yrkessjåføren
Videoen du her ser, har vår yngste medarbeider, Sondre Sjong, satt sammen etter en tur med brøytebil over Hardangervidda. Bak rattet sitter Roar Gjestemoen. En av alle dem som gjennom flere tiår har holdt Norge i gang, også om vinteren.
NRK har for tiden en spennende serie gående, som treffer oss med veien som arbeidsplass midt i hjertet. "Det umulige landet" heter den. I den fjerde episoden, som har fått navnet handel og marked, blir vi blant annet med Tenden-sjåfør, Kurt Isene, fra Stryn til Narvik.
Turen resulterte i en utrolig bra beskrivelse av sjåføryrket. Det er heldigvis mange som Kurt der ute. Trofaste slitere, som har kjørt opp rutene gjennom flere tiår, slik at vi andre til enhver tid kan finne det vi forventer i butikkhyllene.
Denne vinteren har likevel vogntog og yrkessjåfører havnet på alt for mange forsider sammen med overskrifter som ikke akkurat er med på å bygge tillit til bransjen ute blant det norske folk. Men det er en debatt vi som bransje er nødt til å stå i. Blir vi innblandet i en ulykke, er konsekvensene ofte store.
Vi bør derfor alle gå i oss selv for å gjøre landeveien tryggere. I tillegg har myndighetene en jobb å gjøre for å gi oss de rette vilkårene. Nå skal vi om ikke lenge nyte tørre veier en stakket stund. Vi kan lene oss litt mer tilbake i førersetet og finne frem solbrillene. Fortsatt med hevet hode.
Vi har klart det enda en vinter og med det fullført det enorme samfunnsoppdraget det er å sørge for at fem millioner nordmenn blir forsynt med det de trenger i hverdagen. Derfor: Klapp deg selv på skulderen og kjenn etter. Til tross for slit, kjettinger, negativ omtale og dårlig veivedlikehold.
Du har kanskje landets viktigste jobb. Og kanskje er den også landets vakreste. Se deg i speilet og hils på hverdagshelten. Godt utført arbeid, dere der ute. Alle som vet hva som ligger bak innsatsen, bøyer seg i støvet og applauderer. De andre får du heller slippe forbi på nærmeste langstrekk. De vet ikke bedre, stakkars...
Få med deg vårfølelsen som snart kommer i TransportMagasinet. Klikk her for abonnement