Vemodig siste leveranse fra RSA
- Jeg har den aller første Setra-bussen RSA leverte stående borte i garasjen her. Det er en flott 1976-modell som jeg kjøpte i 2001, forteller eier av turbusselskapet Team Tour på Gulskogen, Jan Såtvedt.
Nå eier han også den aller siste bussen RSA importerer til Norge nr. 630.
Siste buss levert Gulskogen
RSA – Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap ble stiftet i Oslo i 1938 og etablerte seg på Gulskogen i 1973. Formålet var opprinnelig å støtte norske rutebileiere med finansiering og gunstige innkjøpsavtaler.
RSA på Gulskogen har hatt agentur på import av Setra turistbusser siden 1976. De produseres av Daimler i Tyskland, og i noen år har det vært to importører til Norge.
I 2017 bestemte produsenten seg for at Bertel O. Steen skulle overta alt salg og service. Adm. dir. i RSA, Frank Dunvold, kan fortelle at de i har hatt en god dialog med Bertel O. Steen, og de fikk en kontrakt på to år for videre salg av Setra.
- Vi har sett på muligheten for import av andre bussmerker, men har ikke funnet en god erstatter. Det er mange ting som spiller inn som økonomi og markedsmuligheter, og etter en helhetsvurdering har vi valgt å legge ned denne delen av virksomheten, forteller han.
- Det er viktig å understreke at omleggingen kun gjelder bussavdelingen og storbilverkstedet. Den delen av RSA som omfatter personbil, bilverksted og service fortsetter for fullt. I år har vi bl.a utvidet med import av det kinesiske bilmerket SAIC Maxus, noe vi har stor tro på, sier Frank Dunvold.
- Og alle våre ansatte har funnet gode løsninger med tanke på jobb.
Setra-busser nr. 31 og 32
For eieren av reiseselskapet Team Tour, Jan Såtvedt, har hans nyinnkjøpte Setra-busser nr. 31 og 32 nettopp ankommet.
Og det er ingen myte at bussjåfører har godt humør, for her går smilet ’hele veien rundt’ på både eier og hans trofaste sjåfører.
-Faren min kjørte rutebuss mellom Holmestrand og Drammen. Jeg vokste bokstavelig talt opp på motorkassa, forteller Jan Såtvedt.
I 85-86 startet han som ekstrasjåfør ved siden av studier på Kongsberg og kjørte buss for Askerruten som eide Team Tour. Han begynte å kjøre turbuss fra 1986 på heltid og i 1991 overtok han like godt hele selskapet.
Busselskapet hans ligger vegg i vegg med RSA, de som to gode naboer. På RSA blir Såtvedt spøkefullt kalt ’Mr. Setra’. Han var til og med salgssjef hos RSA i et par år i 2001-2002 parallelt med at han drev Team Tour.
- Hvorfor Setra? Det viktigste er alt det du ikke ser. Det går på sikkerhet, stabilitet, alkolås, - og hyggelige ting som USB, klimaanlegg, toalett, pølsekoker og kaffemaskin. Sjåførens komfort er også avgjørende.
- Skal du kjøre buss er dette verdens beste arbeidsplass, forteller sjåførene Alf Bakken og Joachim Andersen.
De har begge lang fartstid hos Team Tour og er glade for flunkende nye busser. Alf skal straks ut med sin buss, mens Joachim nettopp kom tilbake fra en lengre tur og må ta hensyn til hviletider før han kan dra ut med sin nye, faste kjøredoning.
- Det er bussenes svar på Rolls Royce dette vet du, skyter de tidligere RSA-ansatte inn. Og det mener vi fortsatt enda vi ikke skal selge flere, sier de med et stort smil.
Funfact
Setra var ofte først ute med ny teknologi, bla. enkelt glass med limte vindusruter. Pga. norsk vinterkulde var det ønske/krav fra busseiernes side at det skulle være doble glassruter.
I Norge var det også et absolutt krav til nødutgang på busser av typen �?Dra i ringen – trykk ruten ut�?. De enkle, limte rutene var godkjent over hele resten av verden, men ble altså ikke godkjent i Norge.
Salget av Setra ble derfor stoppet av norske myndigheter. Fabrikken ble dermed nødt til å utvikle ny teknologi for å tilfredsstille Norske myndigheters krav. (Ikke sikkert at de tok dette så tungt siden det tok såpass med tid…)
I 1982 troppet representanter fra fabrikken opp hos biltilsynet i Oslo med en buss med doble ruter. Kässbohrer hadde da utviklet et system som "skyter/sprenger" ruten utover. Testen ble godkjent og importen av bussene kom i gang igjen.