Dette er den nye "bomsniken"
De lette elektriske varebilene bør få minst tre års fritak fra betaling i bomstasjonene i og rundt hovedstaden, vedtok fylkespolitikerne i Akershus mandag.
Dette melder NRK på sine nettsider tirsdag kveld.
Ekstra lokkemidler for å øke bruken av elektriske varebiler opp til 3,5 tonn, er nødvendig mener Solveig Schytz fra Venstre og leder av hovedutvalg for samferdsel i Akershus.
I forhold til vanlige elbiler, er andelen elektriske varebiler veldig lav, legges det til.
1,1 prosent
Fra 2018-tallene kunne man se at av totalt 2,7 millioner personbiler utgjorde den elektriske andelen nå 7,2 prosent. Samtidig er det bare 1,1 prosent bestandandel for elektriske varebiler, meldte Norsk Elbilforening i januar.
Oslos bystyre vil ventelig vedta samme forslag i sitt møte onsdag. Dermed ligger alt til rette for at fritaket for de elektriske varebilene blir innført i bomstasjonene i hovedstaden fra mars neste år, skriver nrk.
Dette er forslaget:
Fra 1. mars 2020 vil batterielektriske varebiler i takstgruppe 1 ha 0 kr takst i Osloringen, Indre Ring og Bygrensesnittet (dvs. bomstasjonene på bygrensene mot hhv Bærum, Follo og Romerike).
De aktuelle el-bilene er inntil 3500 kg, har lasterom, to seter og grønne skilter.
Fritaket for lette elektriske varebiler skal gjelde i minimum 3 år.
Elbilene må betale:
Fra 1. juni måtte vanlige elbiler begynne å betale i Oslos bomstasjoner.
Elbilene må også ut med rushtidsavgift.
Nå koster det 8 kroner i bomringen for elbiler med brikke i rushtida og 10 kroner for elbiler uten brikke.