Mektig "ny" norsk godstransportør
Da meldingen om nye Nor-log Gruppen AS kom tidligere denne uken, var det nok mange som allerede da ga tommel opp.
En vennligstilt fusjon av respekterte Suldal Transport og Miniekspress-selskapene kan bare bli vinn-vinn-vinn. For selskapene selv, for godstransporten i Norge - og derfor for norsk næringsliv generelt.
Bakteppet er at norsk godstransport fortsatt er hemmet av en uheldig fordeling av mange små og få store transportselskaper. Ikke fordi det er noe galt med små transportselskap, tvert i mot. Men fordi de små er avhengige av store og gode lokomotiver som kan brøyte vei for bransjen.
Så hvor store blir da nye Nor-log Gruppen AS?
Ferske regnskapstall for Suldal og Miniekspress er fortsatt ikke klare fra Brønnøysundregistrene. Men tar vi utgangspunkt i 2017-tallene, bringer Suldal Transport med seg en omsetning på ca 310 millioner kroner.
Omfanget av Miniekspress har ikke vært så enkelt å se, siden omsetningen er fordelt på flere selskaper. Men ser vi på aggregerte konserninntekter i 2017, ligger dette rundt 240 millioner kroner.
Samlet gi det en 2017-tyngde på 550 millioner kroner - altså godt over en halv milliard - og som sannsynligvis har vokst på seg i 2018. Og i 2019 forventes 700 millioner i omsetning.
Om vi ser bort fra Bring-selskapene, Asko og Transportsentralen i Oslo, er det bare et par-tre privateide norske godstransportaktører i den størrelsen fra før. Da snakker vi om navn som Litra, Toten Transport og Kingsrød.
Hvordan skal fusjonen foregå?
Nor-log Gruppen forklarer det slik:
"Nåværende eiere av Suldal Transport AS (Rune Furseth) og Miniekspress-selskapene (Kjell Skatvedt) etablerer et nytt selskap ved navn Nor-log Gruppen AS. Dette vil være morselskap i et nytt felles konsern hvor Suldal Transport AS og Miniekspress-selskapene skal levere transporttjenester av beste kvalitet til kundene i sine respektive lokalmarkeder – akkurat slik som i dag. Nor-log Gruppen AS kjøper alle aksjene i selskapene Suldal Transport AS og Miniekspress Transport AS. Transaksjonen setter selskapene i stand til å møte framtiden på en tryggere og mer offensiv måte."
Men om transportkundene får service som før, vil slike fusjoner stort sett alltid medføre noen praktiske endringer for ansatte, ledelse eiere og leverandører også. I meldingen presiseres det derfor at Suldal Transport AS og alle Miniekspress-selskapene vil bestå som i dag, med lokal ledelse og styring.
Lars Arne Brøttem (bildet) fra Miniekspress er konsernsjef i nye Nor-log Gruppen AS.