Knalltøff anleggskjøring i vest
Tor Atle Ristesund er en av sjåførene som jobber turnus for å frakte ut masse med god hjelp av Scanias sekshjulstrekker. AF Gruppen står for utbyggingen av tunnelen, i regi av Statkraft Energi. Per A Øren fikk i neste runde kontrakt på utkjøringen og handlet inn utstyret de mente måtte til.
Tunnelen skal etter hvert sørge for at man får fraktet utstyr opp på fjellet med tanke på vedlikehold og utbedring av magasinene til Eringsdalen kraftverk. Massene fra tunneldrivingen lagres for øyeblikket 500 meter fra den nedre innslaget, men når det blir fri ferdsel helt til topps, skal mye av massene fraktes opp igjen på fjellet for å brukes til oppgradering av ti kilometer anleggsvei.
Med tanke på at tunnelen har hele 16 prosent stigning, vil det bli en solid styrkeprøve for Scania 6x6, når den tid kommer.
- Jeg har kjørt en vanlig tandembil noen dager og det slipper lettere med den enn med 6x6, helt klart, sier Ristesund. Tre mann rullerer på en bil nå i anleggsperioden. To av dem deler døgnet i tre, men den tredje har friuke.
Med 43 tonn totalvekt og 17 kubikk i kassa på treakslet bil, er det alltid like spennende å slippe seg nedover etter å ha lastet sprengstein oppe ved stuffen.
- Vi kjører på anleggsdekk, og har opplevd mye punkteringer. Dekkene slites fort i denne kjøringen. Det virker som gummien mellom knastene er tynnere enn resten. Det er ihvertfall der de ryker, forklarer han. Etter planen skal tunnelen være ferdig drevet etter sommeren. Da har arbeidet med den pågått i et år.
Hele prosjektet er estimert ferdig i mars 2021. Nå er det altså tre Scania i drift, i tillegg til en Volvo med tandem.
- Vi bruker to timer på å bore og skyte salven, og der etter må vi tømme tunnelen så fort som mulig. En salve kjører vi ut på litt under to timer, noe som betyr fem-seks lass på hver bil. Det er nisjer for å møtes på hver 250 meter og snunisjer på hver 500 meter.
- Det betyr ofte nærmere 500 meter rygging opp til stuffen, men Scaniaen har vanvittig gode ryggelys, skryter Ristesund.
Frister det med et abonnement på TransportMagasinet? Klikk her!