23948sdkhjf

Mercedes-Benz i dyrt diesel-trøbbel

Daimler sendte nylig ut melding om redusert fortjeneste i andre kvartal 2019, grunnet "pågående prosesser" fra myndighetene. Varebildivisjonen i Mercedes-Benz nevnes spesifikt.

Ordene diesel, utslipp, juks og skandale har hengt så tett sammen de siste årene at det er lett å utvikle glemme-filter for hvem som er med i denne karusellen.

Det begynte med Volkswagen. Den tyske kjempen så lenge ut til å være alene, men da diverse myndigheter i kjølvannet av dette på egen hånd begynte å bli mistenksomme overfor andre produsenter, kom også nye overskrifter med razzia og skandale.

I mai for to år siden ble det meldt om razzia i hovedkontorene i Stuttgart. Det førte etter hvert til meldinger om recall av mange hundre tusen biler. Først 700.000 biler, og mer nylig 60.000 til.

Saken handler om software som kan lure utslippskontroller i flere av Mercedes motorvarianter. Vito er nevnt som en av flere bilmodeller som har motorer som har hatt slike løsninger.

Slike tabber koster naturlig nok temmelig mye penger å rette opp i i første omgang - og deretter kan man tenke seg heftige bøter også.

Og søker du med riktig kombinasjon av ordene mercedes og diesel på tysk nå, er de første fem resultatene betalte annonser for advokater...

Dette er nok en del av bakteppet som nå får Daimler til å gå ut med varsel om "justert fortjenesteforventning". Det reduserte anslaget er på mange hundre millioner euro, både for konsernet og Mercedes varebil-divisjon.

I meldingen fra søndag står det: "Today, Daimler AG reassessed the earnings expectations for the 2019 financial year for the Mercedes-Benz Vans division and the Group."

Tyske ADAC har forøvrig HER en oppdatert liste over hvilke modeller, motorer og produksjonstidsrom det handler om

Men likevel er ikke dette helt krise foreløpig. Aksjene har falt i verdi, men det er bare veksten i fortjeneste som er borte. Resultatet er ventet å bli som i fjor.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.112