23948sdkhjf

Oppdatert: 33 år siden tidenes karavane!

I kriseåret 1989 valgte Volvo-importøren å legge ut på tidenes karavane. Ikke mindre enn 44 lastebiler og vogntog deltok, i tillegg hadde de med seg busser og personbiler. Snakk om storsatsing i en vanskelig tid!

Første gang publisert 10. juli 2019:

Vi blir til stadighet minnet på hvor fort tiden går. Jeg synes ikke det er lenge siden jeg satt og kjørte splitter nye lastebiler, Volvo F10, Mercedes-Benz SK2544 etc. Når de samme lastebilmodellene nå dukker opp på veteranbilarrangement, skjønner jeg virkelig at årene har gått. I år er 1989-modeller offisielt veterankjøretøy. Tro det eller ei.

Tidligere i år fikk vi i redaksjonen en telefon fra Jonas Angermo. Han er over gjennomsnittet interessert i Volvo, og har da også jobbet i Volvo-organisasjonen. I dag jobber han for PON.

-Er du klar over at det i år er 30 år siden tidenes største Volvo-karavane gikk av stabelen? Den het Volvo på vei og var et kjempearrangement der de besøkte det meste av landet. Jeg var selv bare guttunge, men var så heldig å få oppleve deler av den, sammen med farfar Per Marius Angermo, som var med på karavanen, fortalte han.

Jonas har tatt vare på mye materiell om Volvo, og vi har fått låne både reklameplakater, bilder og avissutklipp om den kjempestore karavanen. Hele 44 lastebiler og vogntog deltok, i tillegg hadde de med seg busser og personbiler fra Volvo og Renault. totalt var det snakk om rundt 60 kjøretøyer som representerte en verdi på 45 millioner i 1989-kroner. Det tilsvarer over 86 millioner kroner i dagens pengeverdi!

Det er underlig å tenke på at alle disse kjøretøyene ville hatt veteranstatus i dag.

Hvordan var det så mulig å satse så stort i 1989, et av kriseårene etter jappetiden i Norge? Volvo-importøren gikk i samarbeid med norsk påbyggerindustri. Over 20 norske påbyggere fikk bygge opp sine påbygg på Volvo-chassiser, dermed fikk kundene se alle typer transportløsninger da Volvo på vei kom på besøk. Her var det renovasjonsbiler, betongbiler, distribusjonsbiler, containerliftbiler, skylifter, brannbiler, tømmerbiler, termobiler, ja alt man kunne tenke seg av lastebilvarianter.

34 av lastebilene ble stilt ut på de forskjellige plassene som ble besøkt. De øvrige 10 var lastet opp og sto klare til prøvekjøring. Utstillingen var todelt, med en innendørs og en utedørs avdeling. Innendørs brettet man ut personbilene, Renault 5 og Renault 19, samt personbilene fra Volvo. De hadde også med en frontkollidert Volvo 740, for å vise hva som skjer i en ulykke, samt noen spesialbiler bygget på Volvo.

Av andre aktiviteter må det nevnes at det ble avholdt en rekke seminarer for inviterte gjester, blant annet politikere, myndighetspersoner og transportører. Foredragsholderne var hentet fra Volvo i Göteborg, og temaene var miljø, sikkerhet og EF 1992. Tippekonkurranser var populært, og Volvo kunne friste med en splitter ny Volvo 440 GLT til den som ble den heldige vinner.

Selv om ikke alle deltagende kjøretøy kjørte i samlet flokk mellom utstillingsstedene, var det ofte karavaner på opptil 12 kjøretøy på rekke og rad, samtlige var merket med Volvo på vei, samt merket til Olymiatoppen, med teksten Volvo - en sikker støttespiller under. Volvo var jo valgt som offisiell samarbeidspartner innen transport under Vinter-OL, som skulle gå av stabelene i 1994.

Totalt besøkte Volvo på vei 24 steder, fra Kristiansand i sør, til Alta i nord. Det hele startet i Oslo i april og ble avsluttet på Lillehammer i oktober. Da hadde Volvo på vei-karavanen tilbakelagt over 13.500 km, og mer enn 45.000 personer hadde fått opplevd kjempearrangementet!

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Veteranlastebilen nr 04 2019

Opphav og kilder: Veteranlastebilen #4-2019

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.089