Overlast på tre paller og to vogner...
Lasset på dette bildet var bare det som ble lesset av bilen for å komme ned i lovlig vekt på 3,5 tonn.
Kontrollfangsten på Husum i Hedmark skjedde rett før helgen, og den norske varebilen veide intet mindre enn fem tonn.
Eksempelet her er bare ett av stadig hyppigere tilsvarende kontrollresultater fra vegvesenet over hele landet.
Og man skal ikke ha mange øyne åpne i trafikken for å skjønne at dette likevel er knapt en dråpe i havet av dem som triller rundt i trafikken.
For godstransport med varebiler stadig i omfang.
Deler av årsaken er en kombinasjon at B-førerkortsjåfører er enklere å få tak i, samtidig som man kan slippe unna kjøre/hviletidsreguleringer.
Deler av årsaken er også endringer i transportmønsteret med stadig flere direkte pakkeleveringer til sluttkunde.
Men ikke minst er en årsak det voldsomme misforholdet mellom store varebilers lastevolum og vektbegrensning. Har du 18-20 kubikkmeter lasterom å fylle, føles det jo smertefullt om man må stoppe etter å bare ha fyllt opp i et hjørne...
Et eksempel fra før i sommer er denne kontrollen på Vestlandet.
Intet mindre enn fire biler fra Bring med gods for hjemkjøring for IKEA ble stoppet med grov overlast. En av bilene måtte fordele lasset på tre andre biler for å komme ned i lovlig vekt.
Sjåførene opplyste at de var klar over overlasten, men forklarte forholdet med at det var mange pakker som skulle leveres og ferieavvikling samtidig... Statens vegvesen svarte med anmeldelse.