Scanias 540 er løs
Den nye motoren - DC13 166 - er først og fremst beregnet på applikasjoner og kunder der mye kraft og kjørbarhet er etterspurt, mens vektfølsomhet eller begrensninger som for eksempel aksellast hindrer bruken av Scanias litt tyngre V8-motorer som starter på 520 hestekrefter
Vi har jo visst at 540-en kommer en stund, for å matche Volvo her selvsagt, men pressemeldingen kom altså først i dag.
Og der er hovedinnsalgspunktet at den nye motoren bruker 2 prosent mindre diesel. Og så kan man selvsagt spørre i forhold til hva...
Motoren er den femte versjonen av rekkesekser, som har effekttrinn 370, 410, 450, 500 og 540 hk. Scania forteller at dDen nye 540en deler mesteparten av sin teknologi med sine 500-hk søsken, som en robust fast turbo-geometri med kulelager i stedet for glide-lager.
Med riktig utveksling vil denne motoren fungere like godt i både tømmerbil som distribusjonsbil, mener Scania.