Økomester fra Scania til Volvo
Runar Bakken i Bama logistikk er en mann som er villig til å gå langt for å spare diesel.
Sist vi snakket med ham ville han helst ha fjernet solskjermen på Scaniaene sine også.
Runar Bakkens sjåfører har forøvrig kjørt Scania de siste tjue årene, og det er litt spenning knyttet til å kjøre Volvo.
Bama logistikk ble etablert av Brødrene Bakken tilbake i 1995, og har i dag en bilflåte på 45 tungbiler, som kjører neste 7 millioner kilometer årlig med fisk, frukt og grønt.
Nye Volvo I-Save ble på sin side lansert rett før sommeren, med lovnad om inntil syvprosent besparelse sammenlignet med en tidligere motor. I tillegg er bilens dreimomentkurve optimert, slik at motor fortsatt skal oppleves som sterk og arbeidsvillig.
- Vi lovte syv prosent, men vi har kunder som har spart over 10 prosent, sier Kim Christensen, key account manager i Volvo Norge i en pressemelding.
- Vår opplevelse er en kjøreglad bil, som har godt med krefter og går svært billig, sier Bakken. I tillegg har Volvo et servicenettverk, som sikrer maksimal oppetid, noe som er viktig for oss.
Bakken har vært opptatt av forbruk i alle år, vel vitende om at en bransje presset på marginer, må være skarpe på hvor de kan spare penger.
- Vi har stor fokus på opplæring av sjåfører, både når det gjelder kjøreteknikk og trafikksikkerhet. Forskjellen mellom om en god og en dårlig sjåfør kan bety titusener i året, sier Bakken.
- Denne opplæringen har senket forbruk med halvannen liter pr mil på de tyngste strekningene over de siste årene, og dette er beløp vi finner igjen på egen bunnlinje.