Stadig dyrere lastebiljuks
Leserne husker sikkert lastebilkartellet som ble rullet opp i 2016. Den enorme prislappen for jukset øker stadig.
EU-kommisjonen har fastslått at seks av de syv store lastebilprodusentene i Europa i det skjulte har samarbeidet fra 1997 og 14 år fremover om utviklingstakten på ny utslippsteknologi.
For lastebilkjøperne har kartellvirksomheten gitt høyere nybilpriser enn de burde hatt i denne perioden.
Det har lastebilprodusentene allerede fått bøter for på ca 3 milliarder euro. Samtidig har det lenge pågått forberedelser til erstatningskrav fra grupperinger av lastebileiere.
Allerede 2017 varslet Deutsche Bahn at de skulle komme med erstatningskrav. I følge eurotransport.de har nå eksterne eksperter verdsatt kravet til 500 millioner euro på bakgrunn av at "DB Group og de tyske væpnede styrker har anskaffet tusenvis av lastebiler i løpet av kartellperioden".