Hva vil Nor-log med Bring Frigo?
BAKGRUNN: Det er altså det halvårgamle konsernet Nor-log, som er en sammenslutning av Suldal Transport og Miniekspress-selskapene, som nå tar en solid jafs av Bring.
Det er heller ikke lenge siden nyheten om at Bring Frigo var i spill første gang ble kjent.
Men derfra gikk det i ekspressfart til at salget var et faktum denne uken.
Og det er en stor nyhet på flere plan.
For det første at Posten Bring nå faktisk selger. Hittil har det statseide selskapet spist seg store på bekostning av privateide virksomheter. Og til åpenlys irritasjon for store deler av Transport-Norge. Det er mulig å hevde at Brings størrelse har vært medvirkende til å drive transportprisene ned mot eksistensminimum eller lavere.
For det andre at salget handler om en såpass stor del. Bring Frigo representerer en omsetning rundt en milliard kroner, og det er ikke lite selv for store Posten Bring.
Og selv om temperaturregulert transport er en av de tøffeste sektorene å konkurrere i, og derfor naturlig at Bring selger ut av når de på 10 år ikke har klart å skape positive tall i regnskapene, så kan man også se på dette som starten på en prosess hvor flere Bring-avdelinger kan komme i omløp.
- Da er jo det aller mest interessante, hva måtte Nor-log betale for Frigo?
Akkurat det spørsmålet har ikke konsernsjef Lars Arne Brøttem vært villig til å svare på, men vi har fått vite mye annet artig.
- Brøttem. Tar jeg feil om jeg sier at dette samlet kan bringe Nor-log Gruppen opp i en omsetning på 1,5 til 2 milliarder kroner i 2020?
- Samlet ser vi for oss å passere 1,6 milliarder kroner neste år, selv om omsetning i seg selv ikke er det viktigste for oss. Viktigst for oss er god kvalitet og lønnsomhet.
- Nor-log er selv en ganske fersk stor aktør, som nå dobles og vel så det. Som sportsjournalistene formulerer det: Hvordan føles det?
- Det føles bra, særlig etter den mottakelsen vi har fått blant de ansatte både i Bring Frigo og Nor-log Gruppen. Den har vært udelt positiv.
- Så får jeg si som skiløperne: Et godt løp i dag er historie i morgen. Nå er det mulighetene framover som gjelder, og som vil ha fokus.
- Har dette vært plan i lengre tid fra Nor-log, eller har det «plutselig» åpnet seg muligheter?
- En landsomfattende flatedekning både på fremføring og distribusjon har vært en del av strategien for Nor-log Gruppen. Men, vi kan vel si at vi nådde målet litt tidligere enn forventet.
- Hva er plan for volum fremover, holde det som er – eller vekst?
- Nå er det viktigste fokuset å sørge for god kundekvalitet, og lønnsom drift.
- Dere opplyser at dere IKKE planlegger å fortsette grensekryssende transport – hvilke vurderinger ligger i det?
- Vi ønsker å være et norsk selskap med den beste nasjonale flatedekningen for temperert gods. Å drive internasjonal transport er i utgangspunktet ikke en del av vår strategi i dag. Intensjonen er derfor at den internasjonale delen overtas av Bring Frigo AB i Sverige etter en overgangsperiode.
- Dere blir nå blant de virkelig store aktørene i Norge nå. Hvem konkurrerer dere med?
- Konkurransen er og vil forbli sterk. Markedet er stort. Om lag brorparten av all tralle-og containertransport på norske veier er næringsmidler. Kundene stiller strenge krav, og vi må kjempe om kundens gunst hver dag.
- I følge melding har driften i Bring Frigo bedret seg i 2019, men Frigo har likevel gått med «garantert underskudd» i omtrent 10 år. Kan du si noe om hvordan dere har verdsatt kjøpet?
- Ingen kommentar.
- Hva skjer med navn, profilering og farger fremover – fortsette Bring eller ny profil?
- Vi lanserte det nye navnet for de ansatte i går ettermiddag (tirsdag, red anm). Vi mente de fortjente å få høre det først. Navnet blir Nor-log Thermo.
Etterhvert blir terminalskilt og bilprofil skiftet, men ikke raskere enn det er økonomisk fornuftig. Miniekspress-selskapene og Suldal Transport beholder sine navn i tråd med den lokale forankringen vi ønsker å holde.
- Gratulerer!
- Takk.