Kostnadene ved regional og langtransport øket mest

LASTEBILØKONOMI: Om ditt firma ikke økte transportprisene før koronakrisen, er det på tide å gjøre det nå.
Statistisk sentralbyrå (SSB) sin kvartal-statistikk viser nemlig at kostnadene ved lastebiltransport i gjennomsnitt økte med 4,2 prosent fra første kvartal i 2019 til 2020 (4,3 prosent dersom man inkluderer ferjekostnader og bompenger).
Dette er altså økningen i de direkte kostnader lastebileieren har ved å drifte bilen (lønn, diesel, finansiering, dekk, service og reparasjoner, IT- og kontordrift mm.) .
Men det er også betydelige forskjeller mellom de forskjellige typene kjøring/virksomhet SSB deler inn i – se tabellen under.
Ved første øyekast ser kanskje ikke prosentsatsene alarmerende ut, men ha i bakhodet at i godstransport på vei er fortjenesten (resultat før skatt) i gjennomsnitt nede rundt 1 til 2 prosent.
Tar tar man ikke inn de økte kostnadene på over fire prosent i prisene man kjører for, havner man fort på minusresultat.
Det andre man kan ha i bakhodet er at når kostnadene ved renovasjon øker 3,5 prosent, mens regional- og langtransport øker 4,4-4,5 prosent, så er ikke forskjellen 1 prosent.
Forskjellen i kostnadsøkningen er faktisk nærmere 30 prosent (28,5). Og akkurat den store forskjellen kan være verd å spekulere over for dem som er flinke til å hente ut marginer på kjøringen sin.
Tabellen hos SSB heter «Kostnadsindeks for lastebiltransport» - klikk for å gå til SSB. Tallene vi har plukket ut her er prosentvis kostnadsøkning fra første kvartal 2018 til første kvartal 2020 (uten bom penger og ferjekostnader):
- Alle transporttyper 4,2 %
- Nærtransport 4,0 %
- Regionaltransport 4,5 %
- Langtransport 4,4 %
- Tank- og bulktransport 4,3 %
- Tømmertransport 4,2 %
- Anleggstransport, korte strekninger 4,2 %
- Renovasjon, hushaldsavfall 3,5 %